Nexus 5x och gaming

Prestandaupplevelse

Man tycker ju att två enheter som LG G4 och Nexus 5x med samma chip borde prestera likvärdigt, men RAM spelar en viktig roll trots att jag aldrig någonsin har känt att min Nvidia Shield Tablet (som liksom N5X också bara har 2 GB RAM, och Android Lollipop) har slöat till sig trots tungt spelande. För det mesta flyter det bra på N5X, men ibland hackar det till och man tappar fps. Jag har dels märkt det i Aralorn 2 som är ett 3D RPG, och 3D är inte direkt Snapdragon 808:s styrka. Men även i relativt enkel 3D som i arkadbilspelet Horizon Chase har jag märkt mikrolaggande ibland.

Då jag kollar minne på Nexus 5x så ser jag att mitt användande slukar i snitt 1,5 GB av de 2 tillgängliga gigabyten. Jag är övertygad om att en GB RAM till både skulle framtidssäkra Nexus 5X mer, samt minska risken för mina upplevda mikrolagg. Lägg även till i ekvationen att N5X skärm bara är 1080p, och G4 har quad-HD, vilket är avsevärt färre pixlar att skyffla för N5X. Den borde alltså prestera bättre än vad jag upplever den göra.

Se gärna detta inlägg för bilder på Antuturesultatet: https://lgmobilescience.wordpress.com/2015/12/04/nexus-5x-for-test-har-anlant/

Speltips

Jag har i vanlig ordning ett par speltips som passar bra till Nexus 5X.

Det spel jag lirat näst flitigast just nu är arkadracingspelet Horizon Chase. Är du en gammal stofil som jag, eller någonsin har lirat Outrun i en emulator eller liknande vet du vad det handlar om. Adrenalin, fingertoppskänsla och en jäkla hastighet med andra ord.

De första fem banorna är gratis att lira, sedan låser man upp spelet med en engångskostnad av 30 kronor. Värt! Stöd för en massa gamepads dessutom.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.aquiris.horizonchase

Det spel som jag har lirat mest sedan jag fick hem Nexus 5X är nog Swords of Anima; ett taktiskt rollspel gjort i 3d, med varierade uppdrag, ett försök till medryckande story, solid gameplay för alla som gillar turnbased-mekanik. Kostar cirka 30 kronor spänn.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fourhandsgames.swordsanima

Mitt sista tips i detta inlägg är The Executive; ett schysst beat em up i kontorsmiljö, där du fajtas emot varulvar och andra skumma varelser. Inga annonser, inga IAP, bara 100% mangel! Cirka 30 kronor kostar även detta, temat är fulländat!

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.noodlecake.executive

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Detta inlägg publicerades i gaming, Nexus 5X och märktes , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar