Årets första inlägg

Nexus 5x batteri revisited

Den 4 december förra året fick jag ju som bekant Nexus 5x för test. Då skrev jag att jag skulle återkomma till batteritiden några veckor senare och se om någon förbättring skett. Vanligtvis brukar man kunna uttala sig med säkerhet om ett mobilbatteris kapacitet efter cirka två veckor. Nu har det alltså gått ungefär en månad sedan det inlägget, och jag tycker mig att en viss förbättring har skett.

Make no mistake, detta är ingen G Flex som man med tungt användande kan få ut 5 timmar SOT på, och jag lirar för tillfället inget krävande spel. Men jag har lyckats klämma ut strax över 4 SOT utan att på något sätt undvika mitt vanliga användningsmönster. Som ni ser på skärmdumparna är tiden åtminstone acceptabel, och jag tycker nog att den möjligen är snäppet bättre än på LG G4. Jag kör med 50% ljusstyrka och med anpassad ljusstyrka aktiverad. Med detta sagt så klarar jag precis en hel dags användande utan att ladda.

 

Några fler bilder från Nexus 5x

Som tidigare nämnt är ju kameran inte i närheten av LG G4:s kamerakapacitet, men i dunkla förhållanden med HDR+ på blir bilderna faktiskt rätt tillfredsställande.

 

2016 och förväntningar

I år har jag förväntningar på ett rätt grymt teknikår inom mobilområdet. Att Snapdragon 820 ska sitta i kommande flaggskeppet LG G5 har det ryktats om länge, och när till och med ryktesläckageexperten Evan Blass (som sällan har fel i sina läckor) skriver att det är 820 som gäller känns det nästan garanterat.

Qualcomms Snapdragon 810 som var 2015 års tilltänkta kung på mobilmarknaden, vart det inte det chip som de flesta teknikentusiaster hade hoppats på pga thermal throttling och överhettningsproblematiken som jag skrivit om i tidigare inlägg. Och även om en uppdaterad version av SD810 har släppts i senare versioner av telefoner och man har klockat ned chippet något för att justera värmeutvecklingen så blev telefoner med just det chipset något man som teknikentusiast helst inte valde. LG G4 satt ju som bekant Snapdragon 808 i, trots att de facto SD810 presterar bättre, men kanske inte under intensivt användande under en längre period.

Något jag hoppas Blass har fel i är nedskalandet av G5:s batterikapacitet. Om han har rätt har man alltså sådan blind tillit till SD820:s energisnålhet att man kanske väljer att dra ned på batteriets kapacitet. Märkligt tycker jag, när man i detta fall både skulle kunna ha kakan OCH äta den.

Att LG V10 ska släppas denna månad har kanske inte passerat någon? Den är, bortsett från Snapdragon 808 en riktigt brutal hårdvarupjäs. Jag vet inte ännu om den kommer att recenseras av mig, men man kan ju lätt säga att det är en grymmare version av LG G4.

Jag hoppas verkligen att Snapdragon 820 gör att mobilåret 2016 blir den prestandabuff som jag senast kände när Snapdragon 800 introducerades på konsumentmarknaden!

Jag vill passa på att tacka alla som följt min blogg 2015 och hoppas kunna erbjuda spännande läsning även detta år. 🙂

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G4, LG V10, Nexus 5X, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Årets första inlägg

Kommentera

