Nexus 5X för test har anlänt

Igår fick jag ett mess från min fru att en avi från LGs PR-byrå hade anlänt. Således kastade jag mig på cykeln igen direkt med destination ICA när jag kommit innanför dörren och akvirerat pappersvärdehandlingen medelst mina tekniklängtansskakande labbar. Jag trotsade isspåriga cykelbanor där högar med omkullcyklade människor fått sina liv släckta av hungriga isbjörnar, guidad av Göran Kropps bevakande ande för bibehållen själslig styrka trots de bistra isvindarna från självaste Blashyrkh. Eller, tja… Jävligt halt var det i alla fall.

20151203_181912

Efter inmundigande av hemmagjord hamburgare var jag stärkt nog att ge mig på en enkel unboxing. Filmandet skötte min (föga förvånande) mobilintresserade dotter: https://www.youtube.com/watch?v=mDPTy7Dn1Is

När unboxingen var avklarad letade jag halv ihjäl mig efter en simkortsöppnare. Något som jag förmodligen skulle leta efter ännu om jag inte tagit fram nålasken och löst problemet på den vägen. När släden väl klickade upp och jag kände mig som huvudpersonen i Da Vinci-koden som precis knäckt en avgörande gåta till gagn för mänskligheten inser jag att ingen nyinvesterad Micro-SIM till Nano-SIM-klippare i världen kan hjälpa mig. Elektroniken i mitt SIM-chip är för stort. Fan!

Idag löste jag det genom att gå till 3-butiken som gav mig ett nytt. Äntligen up and running! Igår hann jag dock installera och förbereda telefonen för dagligt bruk. Alla favoritappar på plats. Nytt bank-id installerat, svinfet dödsmetall som bringar mig den inre styrkan som behövs för att driva på benen för transport av kroppen till jobbet, fyra nya spel installerade, smartklockan kopplad.

Jag hann även göra prestandatest, och liksom på pappret som i syntetiskt presterande hamnar Nexus 5X lite i skuggan av LG G4 som har lite grymmare hårdvara, trots samma chip i form av Snapdragon 808, och såklart även efter min jobbtelefon Sony Z5 Compact som jag för skojs skull benchade också.

Screenshot_2015-10-23-10-49-18

Sony Z5 Compact (min jobbtelefon) med Snapdragon 810 på Android 5.1.1

Screenshot_2015-12-03-20-47-24

LG G4 på Android 6.0

Screenshot_20151203-203909

Nexus 5X på Android 6.0, med mindre RAM och lägre upplösning än LG G4.

Men Nexus och Vanilla Android (alltså android i sin rena otillverkarskinnade form) har alltid en speciell plats i mitt hjärta. Det är beviset att mjukvaran ibland är avgörande för användarupplevelsen. Att pennan kan vara mäktigare än svärdet.

Att föra över inställningar och appar är enklare än någonsin. Jag använde mig av LG G4 för att få över appar och grundläggande inställningar. Bakgrundbilden hängde till och med över, men eftersom den hade fel upplösning för Nexus 5X valde jag en ny.

Jag har aktiverat System Tuner, vilket man kan göra genom att långtrycka på kugghjulet för inställningar. Jag gjorde det för att kunna se batteriprocenten på batteriet, vilket man alltid kunnat göra på exempelvis LG G4.

Efter en kvälls installerande gjorde jag en skärmdump innan jag lade Nexus 5X på laddning. Då såg det ut såhär.

Jag har alltså inte kunnat testa speciellt mycket, men kommer såklart att ha en del att tillägga efter helgen. Håll ett öga på bloggen, and thou shalleth be rewarded!

Trevlig helg!

 

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i Nexus 5X och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nexus 5X för test har anlänt

  1. Ping: LG G4 vs Nexus 5X (En helg med Nexus 5X) | Livet ur en LG-ambassadörs perspektiv

  2. Ping: Nexus 5x och gaming | Livet ur en LG-ambassadörs perspektiv

Kommentera

