Nexus 5X och kameran

Vad man ska ha klart för sig är att detta är den första Nexus-enheten som faktiskt har en duglig kamera. Med en bländare på f2.0,  1,55µm pixelstorlek och en bildsensor på 12.3 MP så släpper kameran in mer ljus, vilket gör att foton tagna i dunkla miljöer blir mer detaljerade och tydliga. Det ger också möjlighet till kortare exponeringstid för att reducera rörelseoskärpa. Det är ju bra eftersom det inte finns någon optisk bildstabilisator i Nexus 5X. Som jämförelse släpper Nexus 5x in 92% mer ljus än Nexus 6. Videoläget stöder även filmande i 4K. Du når filmläget genom att svepa åt vänster i kameraappen.

Google har även förbättrat High Dynamic Range-funktionen (HDR+).

Kameraappen på Nexus 5X är en ganska spartansk sak, och jämfört med de avancerade inställningar i det manuella läget på G4 är det litegrann som att vandra in i en spökstad.

Det finns inte så jättemånga inställningar, och de som vill göra seriösa fotoinsatser rekommenderas skaffa appen Manual Camera för fler inställningsmöjligheter.

I HDR+-läget måste man hålla kameran riktigt stilla för att få bra bilder, men resultatet i murriga miljöer blir faktiskt rätt trevligt. Här kommer några exempelbilder (jag har HDR+ aktiverat jämt):

Jag testade även frontkameran i form av en selfie. Klart godkänd, trots tveksamt motiv. Eureka!

IMG_20151208_182117

Jag har även fått lov att använda några bilder tagna med Nexus 5X av min kompis Tony Rahikainen, som tågpendlar lite annorlunda tider jämfört med hur jag rör mig till och från jobbet, så han har lyckats få in lite dagsljus i några bilder.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Detta inlägg publicerades i Nexus 5X och märktes , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nexus 5X och kameran

  1. 365dniwobiektywielg skriver:

    Super my LG G4 is doing similar images.

Lämna en kommentar