LG G4 vs Nexus 5X (En helg med Nexus 5X)

Nu befinner jag mig nästan i exakt samma sits som när jag testade förra Nexus 5 och då frångick LG G2, som jag sedan gick tillbaka till efter testperioden. Anledningen var batteritiden och kamera den gången.

20151203_181912

På pappret har Nexus 5X rent krasst bara tre saker som talar för sig i jämförelse med LG G4:

  1. Alltid först ut med den senaste och renaste versionen av Android, samt garanterade uppdateringar i två år.
  2. Fingeravtrycksläsare som är snabb som fan och jäkligt exakt. Alla andra skärmupplåsningar ter sig klumpiga i jämförelse. LG G4 saknar fingeravtrycksläsare.
  3. USB typ C, med extremt snabba laddningstider.

Skärmen som har 1080p-upplösning borde ge en okej batteritid trots att Nexus 5X ligger på 2700 milliamperetimmar jämfört med LG G4:s 3000 och quad-HD-upplösning. Med mitt tunga användande kan jag inte känna någon markant skillnad då LG G4:s skärm är väldigt bra optimerad.

Apropå skärmen så är Nexus 5X absolut okej, men faller kort i jämförelse med LG G4:s panel. Färgerna ser något urvattnade ut om man jämför sida vid sida, och svärtan är det utklassning på till G4:s fördel på 100% skärmstyrka.

Både G4 och Nexus 5X har samma chip. Snapdragon 808. Jag har redan avhandlat den i artikeln här: https://lgmobilescience.wordpress.com/2015/06/01/lg-g4-och-snapdragon-808/

Dock sitter det 3 GB RAM i LG G4 jämfört med Nexus 5X 2 GB. I benchmarkstestet jag gjorde i denna artikel: https://lgmobilescience.wordpress.com/2015/12/04/nexus-5x-for-test-har-anlant/ ser man att Nexus 5X i syntetiska tester ligger efter överlag. Användarupplevelsen är dock en annan fråga.

20151009_124047

Rent byggmässigt så känns Nexus 5X billigare i handen jämfört med G4:s solida konstruktion med läder. Det har delvis att göra med att N5X är helt konstruerad i plast (fast än rätt skön variant, trots att fingeravtryck fastnar på den svarta modellen) och därmed blir väldigt lätt. Sedan är det så att man ibland kan känna volymknapparna skallra lite lätt när man håller luren i landskapsläge, och plasten ger inte samma motstånd i styvhet sett till ryggsidan.
Nexus 5X är lika stor som LG G4 (med 5,5 tums skärm), men har trots det en mindre skärm (5,2”). N5X har fronthögtalare som låter sämre än G4:s bakre.

Nexus 5X har såklart fullt utvecklarstöd, och du kan låsa upp bootloadern utan att förlora garantin och flasha rommar så det står härliga till. Nu kan man visserligen även göra det på LG G4, men på bekostnad av garantin. Men ser man bortom garantin om ett år eller två finns samma möjligheter att hålla telefonen uppdaterad med alternativ mjukvara oavsett vilken av lurarna du väljer.

Prismässigt ligger de väldigt lika, och är det hårdvaran och specifikationerna som är viktigast för dig finns det inga rationella skäl utom strikt mjukvarumässiga som borde hindra dig från att plocka upp en LG G4.

Kameran är för första gången rätt skaplig i Nexus 5X, vilken i tidigare nexusar har varit bedrövlig. Jag har bara använt den som hastighast på Nexus 5X, och har svårt att se att den skulle ta LG G4:s kamera (jag ska titta närmare på det framöver), men att den klarar mina basala kamerabehov utan att skämmas för sig är en självklarhet.

Det är dock ingen hemlighet att jag är en fan av Nexusserien, och ren Android är något alla borde uppleva för att förstå skillnaden mellan tillverkarmodifierad Android och den rena upplevelsen. Nu hade LG G4 Android 6.0 pga att jag manuellt installerat den, men det är ingen hemlighet att uppdateringar generellt brukar dröja om man inte kör en Nexus. Framför allt när telefonerna blir ett år gamla, eller när det inte är tal om flaggskeppstelefoner. Säkerhetshål täpps igen tokfort på Nexusserien, något som andra modeller kanske aldrig får åtgärdade. Dock bör tilläggas att de flesta tillverkare har börjat ta uppdaterandet på allvar, speciellt på flaggskeppen.

Nackdelen med Vanilla Android (som ren Android ofta kallas) är ju att alla små smarta tillägg som man är van vid från tillverkarskins måste installeras eller lösas av användaren själv med hjälp av tredjepartsappar. Till exempel tycker jag personligen att det är idiotiskt att tillbakaknappen ligger på vänster sida när majoriteten av jordens befolkning är högerhänta. Jag saknar också LG G4:s notifikationsdropdown-knapp som gör det lättare att hantera en telefon av denna storlek med en hand. Fördelen med att rommen är lätt är såklart att flytet blir bättre, och (som jag nämnt tidigare) att man som användare själv får möjlighet att skräddarsy sin upplevelse enligt sitt personliga användarmönster.

Nu kanske det verkar som om jag är jättekritisk, men faktum är att jag är nöjd med Nexus 5X hittills. Jag har aldrig märkt att den skulle vara långsammare eller på något sätt prestera sämre än LG G4 under mina dagar med den. Jag ser ingen anledning till att någon som skulle välja Nexus 5X inte skulle vara nöjd med den. Det är bara att jag direkt kommer från en LG G4 som jag använt en längre tid som då blir min personliga referens, och jag kan ju inte helt bortse från faktorer som pris kontra hårdvara. Det vore ickeanalytiskt! Uppgraderar du från en äldre lur kan du välja vilken som helst av G4 eller N5X och bli nöjd. Tveklöst! Men du får mer för pengarna på totalen om du väljer LG G4.

Min batteritid under helgen har varit okej, men inte mer (men det var den å andra sidan inte på LG G4 heller för mitt tunga användande). Och då har jag ändå inte spelat så mycket som jag normalt brukar göra. Jag har dock aldrig varit i panik att inte klara mig till kvällen. Här har Nexus 5X en fördel med sin otroligt snabba laddningstid (70% på 60 min laddning, tack USB C). Jag kommer att återkomma till batteritid fortlöpande i kommande inlägg.

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G4, Nexus 5X och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till LG G4 vs Nexus 5X (En helg med Nexus 5X)

Kommentera

