LG:s Q4 produktnyheter: LG Zero, LG Easy Smart och självklart Nexus 5X!

Klockan är 19:16 (edit: jag har ägnat en timme åt detta inlägg tydligen). Jag suger på en Mountain Livin’ Pale Ale (edit: hann med en Dale’s Pale Ale också) efter att ha inmundigat kvällsmat strax efter att ha anlänt från tåget. Idag har jag varit på LG:s presentation av mobila produkter för Q4 (fjärde kvartalet för den som inte visste det).

LG klargjorde att de har tre fokuspunkter framåt som kommer att speglas i alla kommande produkter, även i premiumsegmentet. 1) De kommer att satsa på premiummaterial (likt en viss konkurrent vid namn Samsung). 2) De kommer att skicka med de bra funktionerna som exempelvis bakre knappar etc även i budgetsegmenten. 3) LG vill bli dominerande i wearable-segmentet som huvudsakligen handlar om smartklockor.

20151009_110723

Innan Nexus 5X presenterades (som alla troligen var där huvudsakligen för) presenterades två andra produkter: LG Zero och LG Easy Smart. Det var tal om att G Pad 2 skulle lanseras, men det är svårt på tabletbenet av branschen vilket gör att den troligen inte kommer att lanseras alls i norden. Trist kan jag tycka, men samtidigt är det marknaden som styr. Behovet av plattor verkar minska i takt med att skärmstorlekarna expanderar.

20151009_120605 20151009_120843

LG Zero är alltså LG:s satsning på en yngre målgrupp som vill använda den senaste tekniken men kanske inte har budgeten. Zero har en 720p-skärm, men har riktigt bra färger och kändes verkligen allt annat än budget i handen. Den har ett chassi av metall och designen påminner lite om en amerikansk raggarbil. Den har knapparna på baksidan, och kameramodulen sticker ut ganska rejält, men trots detta ligger den stadigt på bordet (vilket inte LG G4 gör till exempel).

20151009_124824 20151009_124828
Trots mellansegment kändes den rätt trevlig måste jag säga. Själva formspråket var kanske inte hundraprocentigt rent utseendemässigt i min mening, men upplevelsen i hand var en annan. LG Zero kommer att släppas i norden i November och retailpriset rekommenderas till 249 euro. Lirar android 5.1.

20151009_121209 20151009_121553

LG Easy Smart är en smartphone för äldre personer. Det är en flip-phone, ni vet, den typen av telefon som alla polisserier i slutet av 90-talet tillämpade med brutala ihopsmackanden vid dramatiska samtalsavslut. Den har fysiska knappar med förenklade funktioner för genvägar och är på så sätt en hybrid av den klassiska flappetismackluren och en modern smartphone, om med en rackarns nedbantad panel (men vad spelar det för roll om man t.ex har sämre syn). Luren är redan släppt, så skicka farmor och farfar till närmaste mobilbutik så de kan hålla koll på ditt instagramflöde asap och entra androidvärlden på ett tryggt och kontrollerat sätt…

20151009_125116

Nexus 5X

Eftersom ni redan läst mitt förra blogginlägg där jag återberättade Googles officiella Nexus 5X-lansering, samt att ni garanterat redan är insatta i specifikationer för Nexus 5X redan så lämnar vi detta för att bara fokusera på hands-on-intrycket jag fick av den. Jag kan börja att meddela att Nexus 5X faller under ambassadörsprogrammet som jag är en del av, vilket innebär att jag har blivit lovad en lur för tokrecension inom några veckor. Det officiella datumet för release i Sverige är 9 november. 32 GB-varianten kommer att rekommenderas med ett pris av 529 euro, och 16 GB-versionen kommer att gå loss på cirka 479 euro.

20151009_121820 20151009_122430

Jag har klämt och känt på de tvenne varianterna som ligger i pipelinen för release i Sverige – den svarta och den vita varianten. Det finns på andra marknader även en babyblå variant som inte fanns tillgänglig denna dag. Märk väl att den snyggaste föregångaren Nexus 5 med röd baksida lanserades relativt sent, vilket lämnar möjlighet för ytterligare varianter beroende på hur kommersiellt gångbar 5X blir i norden och resten av världen.

20151009_123949 20151009_123959 20151009_124730

Nexus 5X har inte riktigt samma känsla som föregångaren som man skulle kunna tro av pressbilderna. Den är något strävare. Min favorit var helt klart den vita versionen, då man dels inte ser att kameran sticker ut på baksidan på samma sätt som på den svarta. Dels var den svarta (som mer är mörkgrå faktiskt) en fingeravtrycksmagnet (nej, detta har inget med fingeravtrycksläsaren att göra hehe). Den svarta versionen ger i vissa vinklar nästan synvillan av kameramodulen är insjunken i enheten snarare än att sticka ut, men make no mistake, den är utåtgående. För att lugna ägare av G4 som funderar på ett byte till N5X – trots att kameradelen är något utbuktande ligger Nexus 5X helsolitt och fast på plana ytor, vilket innebär ett stabilt på-sidan-om-tangentbordet-på-jobbet-messande utan irritation.

Om ni vill se en design view av Nexus 5X kan ni kika på ett kort klipp här. (Jag filmade i porträttläge för att reta min ambassadörkollega Thomas, bara så ni vet).

20151009_124047

Vit N5X, LG G4, svart N5X

20151009_123657 20151009_123706

Både skärmen och kameran i Nexus 5X gjorde positiva intryck på mig. Jag betvivlar att den kommer att knocka G4 kameramässigt, då det är den bästa mobilkamera jag någonsin testat, men trots avsaknad av optisk bildstabilisering blev bilderna bra och fokustiden var riktigt bra. Skärmen har ”bara” 1080p-upplösning, men jag upplevde att den hade bra färger och svärta. Troligen ger det en fin batteritid också. Det är dock något jag självklart kommer att testa med mitt kommande testexemplar. Storleksmässigt ligger den som ni kan se på bilderna i liknande storlek som LG G4, trots en skärmpanel på 5,2 tum. Högtalarna som ser ut som stereo är i själva verket enbart en monohögtalare. Det är en röstmikrofon nedtill utformad på samma sätt som den övre högtalaren, vilket såklart kan göra personer som är fans av stereohögtalare besvikna.

G4 & N5X

G4 & N5X

Se till att checka in här regelbundet så kommer snart vidare tester av Nexus 5X!

För den som vill se officiella pressbilder, entra länken på denna bild. LG kommer att gå ut med denna info på måndag.

20151009_122739

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i Nexus 5X och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till LG:s Q4 produktnyheter: LG Zero, LG Easy Smart och självklart Nexus 5X!

  1. 10 Oktober Lg förväntas lägga fram en starkare version av G4.
    Jag undrar vad du kan förvänta dig

  2. Henrik skriver:

    en fundering ang den utstickande kameran. Är glaset ”flush” med utsidan, dvs är det någon ring runt kameran som skyddar kameraglaset eller ligger glaset mot bordet när man lägger ner den?

    sen är ju en annan fråga vad exakt är kameraglaset gjort av, är det plast eller nått hårt? Jag ser genast likheter med Htc One X som hade precis samma bump och där blev kameraglaset repigt första dagen, pga att den stack ut och att den var i plast.

  3. Kenneth Eriksson skriver:

    Du skriver att Easy Smart redan är släppt men inga av dom stora drakarna som Katshing eller CDON har den ännu. När tror du den kommer att bli tillgänglig hos ovannämnda ?

  4. Ping: Två skyddsskal till Nexus 5x | Livet ur en LG-ambassadörs perspektiv

Kommentera

