En historisk tillbakablick på Android-gaming samt speltips till LG G4

Det fanns en tid i mitt vuxna liv när jag inte ägnade mig åt gaming. Det var bara 100% musik som gällde. Men när jag skaffade min första smartphone, en Samsung Galaxy S2, förändrades det. Det var tillgängligheten som gjorde det för mig. Plötsligt kunde jag lira Castlevania igen medan jag satt på muggen. Anledningen till att jag aldrig spelar på exempelvis PC:n är att jag inte skulle ta mig tiden att sitta där. Ironiskt nog har toastunderna ökat i tidsomfång, på bekostnad av ben som somnar etc. I det avseendet är jag nog hyfsad minoritet bland gamers. Jag kan inte tänka mig att så många gör som jag och väljer bort konsol och dator som gamingplattformer. Det är dock ur detta perspektiv jag skriver denna artikel.

I begynnelsen var Android underlägsen IOS som spelplattform. Det berodde troligtvis på tre saker. 1. Användarbasen, då IOS hade fler användare initialt, som då motiverade utvecklare att logiskt satsa på den plattformen i första hand. 2. I stort sett avsaknad av hårdvarufragmentering, vilket också underlättar för utvecklare då det inte fanns trettio olika grafikkretsar och OS-modifikationer att ta hänsyn till. 3. IOS-användare är mer benägna att betala för appar.

Det finns dock extremt många faktorer som avgör vilken målgrupp som faktiskt betalar för Android-appar, och det hänger också ihop med versionsnummer. Enligt denna artikel (http://www.mobilephonedevelopment.com/archives/1872) är användare med senare versionsnummer av Android mer betalningsbenägna. Att jämföra med IOS som kör samma mjukvaruversion (i stort sett i alla fall, och med varierade resultat beroende på generation) på samtlig hårdvara. Nu gäller ju inte artikeln ovan just spel, men det sätter ändå versionsfaktorn på kartan.

Det var dock redan i begynnelsen väldigt enkelt att spela emulerade konsoltitlar på Android, vilket kanske i sin tur gjorde det svårare att motivera inköp av portade appar som man egentligen redan hade tillgång till via emulatorer. Appar som NESOID, SNESOID, N64OID med flera gjorde att användare lätt kunde återuppleva sin barndoms nostalgi direkt på sin telefon, var som helst. Och ju kraftigare hårdvaran blev desto nyare konsolsystem och PC-portar gick att spela.

Som exempel kan ni kolla in min ambassadörkollegas video här där han demonstrerar Doom 3 på LG G Flex:

Men som bekant växte Android till sig, både som OS och i användaromfång. Företag som Gameloft och Nvidia satsade på att få en del av Android-kakan. Faktum är att trots att Gameloft är känt för att göra nedbantade kopior av konsolspel och släppa dem på mobilen så var det i begynnelsen uteslutande spel i premiumsegmentet, dvs att du betalar en engångssumma och får hela spelet. Inga alternativa valutor som man måste köpa i spelet för riktiga pengar, ingen reklam, inget fuffens. LG släppte ju en lur med Tegra 2 från Nvidia (http://www.gsmarena.com/lg_optimus_2x-3598.php) som pga dåliga uppdateringar blev rätt bespottad av allmänheten. Stödet för alternativa rommar till den telefonen var dessutom väldigt dåligt pga att Nvidia inte ville släppa dokumentation och källkod offentligt. Min kompis hade en sådan telefon och jag minns att två Gameloft-spel ingick i telefonen, varav Dungeon Hunter 2 (som på sin tid var ett kanonspel till telefonen) var ett av de han valde.

Åren gick, och Android växte ytterligare. Fragmenteringen på Androidsidan var såklart fortfarande stor, men flaggskeppen började mer och mer få en uniform typ av hårdvara. Qualcomm och deras Snapdragon-chipset blev i stort sett branschstandard för dyrare Androidenheter, vilket gjorde det enklare för utvecklare att trycka ut sina spel till en större grupp användare. Spelutvecklarverktyg som 3D-motorn Unity gjorde det enklare att utveckla för fler plattformar samtidigt. Många utvecklare fortsatte att prioritera IOS framför Android pga höga siffror piratkopiering (http://bgr.com/2015/01/05/ios-vs-android-apps/). Det ÄR också lättare att piratkopiera appar på Android, då systemet är mycket mer lättmodifierat och öppet än IOS är. Öppenheten kan absolut vara ett tveeggat svärd. Square Enix, som är en storspelare på Androidsidan med klassiska portar ur sin katalog som Final Fantasy-serien med flera tillät ett tag inte användare med root på Androidsidan att köra spelen (http://www.ubergizmo.com/2012/10/some-square-enix-games-wont-work-on-your-rooted-android-device/). En annan metod som tillämpades av flera utvecklare som till exempel Gameloft var att kräva ständig onlinenärvaro när man spelade. Modern Combat 5 var en sådan produkt. Till min förtvivlan konverterades även den titeln till en free-to-play-version.

IAP betyder In App Purchase, och kan tillämpas på olika sätt. Personligen avskyr jag alla varianter utom den som innebär att man kan ladda ned spelet, testa några banor, sedan betala en summa för att låsa upp hela spelet. DET är ett etiskt sätt att använda IAP på. Vad jag däremot INTE gillar är spel som släpps gratis och hela spelmekaniken handlar om att göra spelen för svåra, eller tvingar användaren att grinda guld/kristaller/alternativa valutor eller vad det än må vara för att komma vidare och säljer dessa för riktiga pengar i spelet/appen som en typ av genväg eller ett måste för att komma framåt i spelet. Ofta är dessa spel fyllda till bredden med reklam också.

Fler utvecklare har på senare tid valt att konvertera sina premiumspel till gratisvarianter med IAP:s, och senast igår basunerade Crescent Moon Games att premiummodellen är död: http://www.droidgamers.com/index.php/game-news/android-game-news/9311-crescent-moon-games-declares-the-premium-model-to-be-dead

För min del betyder det bara en sak. De kommer inte att se mer pengar från mig. Alternativt, spelen de släppt är inte tillräckligt bra. Jag har flera av deras spel i Humble Bundle-versioner, och de har faktiskt inte lockat mig alls. Kolla in kommentarsfältet i länken ovan, de håller inte med Crescent Moon Games.

Vart detta bär hän vet jag inte, men jag vet att trots att det ser dystert ut när utvecklare dödförklarar premiummodellen så poppar det upp indie-ess lite varstans. Ta bara Questlord som exempel (OBS spoiler i klippet).

Det finns även företag som exempelvis DotEmu som framgångsrikt portar över gamla PC-klassiker till Android och IOS. Det senaste spelet jag spelat igenom från dem är YS Chronicles 1 (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dotemu.ys1x) som gav mig en riktigt trevlig upplevelse, trots udda battle system.

Square Enix släppte ju senaste spelet i Chaos Rings-serien (trean) som ett premiumspel för över 200 kr, och det har i skrivande stund mellan 10.000-50.000 nedladdningar. Hyperdevbox, som har förädlat spelsituationen för androidlirare som älskar tactics RPG:n, har en katalog av enbart premiumspel som man kan lägga flera månader av sitt liv per titel på. Telltale Games är också en succé med Walking Dead-serien, och nu senast Game of Thrones-serien. Humble Bundle är också en viktig faktor (upplever jag), där några androidspel konverteras åt andra hållet än rådande branschkutym; Det vill säga från freemium till premium. Ta bara Kingdom Rush-serien till exempel. Den är magisk i premiumversion.

Vi får heller inte glömma Nvidias satsning i form av Shield-serien, varav bärbar konsol finns, en platta (som jag själv äger) samt TV-boxen. De har även lyckats skaffa fram attraktiva spel som släppts bara för denna serie. Nyligen släpptes Doom-trilogin exklusivt för Shield, vilket föranleddes av att Beloko’s svinbra portar för att köra Doom plockades från Google Play (politik ni vet). Trots att inga regler brutits (man måste själv lägga in originalspelfilerna för att kunna spela, appen är bara en motor). Nyligen publicerade Amazon appstore dessa appar, då man knappast kommer att återfinna dem i Play Store igen (http://www.droidgamers.com/index.php/game-news/android-game-news/9260-beloko-s-doom-port-app-is-now-available-in-the-amazon-appstore).

Nvidia har även storsatsat på en streamingtjänst där man via till exempel sin Shield Tablet kan spela exklusiva titlar i fullformat direkt på plattan. Man kan självklart ha åsikter om huruvida restriktioner på spel som rent tekniskt sett går att spela på en allmän plattform som Android görs exklusiv för vissa hårdvarumodeller. Men om man vill spela premiumspel och är villig att betala för sådana och dessutom vill få tillgång till dem, så är Shield ett bra val.

Vad har jag lirat på LG G4 då?

Chaos Rings 3

Jo, jag har ju hunnit spela igenom Chaos Rings 3, som bekant. Det var ett bra spel, men något repetitivt. Det var lite för långt mellan storyuppdrag kontra utfyllnadsuppdrag i min mening, men produktionsvärdet är väldigt högt och trots det rekommenderar jag detta till dig som gillar tidigare spel i serien.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.square_enix.chaosrings3gp

2015-06-09 17.42.042015-06-09 17.44.21

You Must Build A Boat

Har du lirat 10000000? Vet du hur ett match-3-spel fungerar? Då vet du precis vad du har att vänta dig. Crappig retrografik till trots, detta är ett charmigt spel som du kan lira i 3 minuter eller i 3 timmar. Ständiga uppgraderingsmöjligheter och varierade uppdrag gör detta till en trevlig, men hetsig, upplevelse.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eightyeightgames.ymbab
2015-06-16 08.32.062015-06-16 08.36.36

Sproggiwood

En turnbased dungeon crawler i roguelike-stil, fast mycket mer förlåtande. När du dör behåller du allt guld, och allt gear du hittar kan du köpa loss permanent med guldet du lootar. Ett långt och stort spel med många karaktärer som har olika egenskaper som du måste använda rätt för att klara fienderna och bossarna. Rekommenderas! https://play.google.com/store/apps/details?id=com.freeholdgames.sproggiwood

2015-06-30 16.00.24 2015-06-30 16.25.32

Fler speltips finns på min YouTube-kanal, där jag i den mån jag kan samlar slut på bra androidspel jag klarat: https://www.youtube.com/channel/UCxWIMK90DelhOl8kpTvuJwQ

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex, gaming, LG G4 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

