LG G4 och Bluetooth i vardagen

Summer season is Bluetooth season

Nu under sommarsäsongen har åtminstone jag högre krav på att min Bluetoothuppkoppling ska prestera (eller snarare bara fungera), då jag som standard använder fler Bluetoothenheter just denna period av året. När det blir balkongkvällar kanske man ibland kånkar ut kökshögtalaren och kopplar upp sig på den via Bluetooth. När det är varmt nog att skippa mössan (jag är flintis) och vädret tillåter byter jag från in-ear-lurar till Bluetoothkåpor med bättre bas (ej vattentäta, det är också därför vädret är en faktor). Sedan är jag ju ständigt uppkopplad emot G Watch R. Den är ypperlig som kompanjon när man går spåret i kombination med appen ”Mina Spår”, då man kan se hur långt man gått/sprungit i realtid. Den fungerar även som musikkontroller med mera, som jag har avhandlat i tidigare inlägg om just G Watch R (https://lgmobilescience.wordpress.com/category/lg-g-watch-r/).

Smart lock

Jag personligen har inte haft några som helst bekymmer med Bluetooth på G4, även om första parningen med G Watch R krävde en extra factory reset för att klaffa. När jag gått ifrån telefonen ett tag slår smart lock på pinkoden på telefonen, och när jag närmar mig telefonen med klockan på armen behöver jag bara svepa över skärmen för att låsa upp. Mycket trevligt. Man kan även välja att telefonen ska vara upplåst när den är uppkopplad till andra enheter som till exempelvis en Bluetooth-högtalare (för att slippa lära gästerna sin pinkod om de vill byta musik), NFC-etiketter, och platser som bestäms via exempelvis WiFi.

Nyheter i Bluetooth 4.1

Nu kanske du undrar vad det är som är nytt med Bluetooth 4.1 jämfört med den föregånga versionen? Historiskt sett så har Bluetooth och 4G inte riktigt dragit jämnt. Deras signaler degraderar varandras prestanda och drar extra batteri. Med Bluetooth 4.1 så är detta problem åtgärdat.

Istället för att köra på ett given timeout-intervall tillåter Bluetooth 4.1 tillverkarna att själva specificera detta. Det betyder att enheter lättare kan optimeras efter sitt användningsområde.

Dataöverföringen har också förbättrats. Såklart.

Givetvis är 4.1 bakåtkompatibel med äldre versioner, så man slipper uppgradera enheter från en äldre standard bara för att man har en nyare telefon.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G4 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

