LG G4 inpå bara skinnet – recension och samlade synpunkter efter cirka 3 veckors användande

Läder och konstruktionssynpunkter

”No life till leather” basunerade ju Metallica ut på 80-talet. ”Leather rebel” drog Judas Priest till med på 90-talet. Läder är jävligt metal, oavsett vad rådande PK-agenda eller djurrättsaktivister må säga. Den svarta läderbaksidan får folk att kolla in telefonen när man är offentlig. Senast på puben i lördags fick jag frågor om G4 när jag registrerade senaste ölfyndet i den lokala floran av importbrygder, och det blev en spontangenomgång av kamera etc.

Nu har jag ju levt med G4 i cirka tre veckor, och den är extremt skön att fingra på. Jag gillar den fysiska känslan som läderbaksidan ger, och eftersom att jag har smackat på ett tempered glass-skydd så känner jag att jag inte behöver något bumperskydd av något slag. I ärlighetens namn är ju telefoner så gott som alltid skönast utan skydd (även om det självklart finns undantag*host* S6 Edge *host*). Något som fascinerar mig är hur G4 kan vara tyngre än G3, men ändå kännas lättare i handen om man inte verkligen håller i båda samtidigt för en direktjämförelse. Den lätt välvda formen ger ett plus i kanten vad gäller känsla i handen. Men är ett klart minus när den ligger på bordet. Den är en plåga att messa på om den ligger på ett bord, eller egentligen på alla ytor bortsett från i handen. Den lätta skärmkrökningen som är schysst ur betraktningssynvinkel och genomgående design är också ett litet problem när man kör med skärmskydd a la tempered glass, vilket resulterar i luftbubblor i övre och nedre kanten. Dessa syns inte när skärmen är på, men är desto tydligare när den är av.

Efter tre veckor har lädret inte påverkats nämnvärt av slitage från att halas upp och ned ur mina fickor, men man kan se att det är lätt påverkat vid området kring kameraögat, något som vi får se i framtiden om det är den svagaste punkten om man tar av och trycker på läderbaksidan tillräckligt många gånger. Jag tycker att G4 är LG:s hittills snyggaste telefon.

Kameran

Kameran har mest använts på att dokumentera diverse ölsorter i brist på vettigt väder, och har aldrig hittills gjort mig besviken. Att LG med G4 valt att trycka extra på just kameran som selling point är ingen slump. Jag skulle förmodligen känna mig handikappad utan möjligheterna som det manuella läget ger.

Vad gäller mjukvaran kring kameran finns en nackdel om man har valt att ha tillbakaknappen på höger sida i mjukvaruknappslayouten (vilket man ofta gör som högerhänt). Detta pga att tillbakaknappen i kameraappen ligger statiskt på vänster sida oavsett vilken knapplayout du har valt på mjukvaruknapparna. Detta resulterar i en irriterande loop om man tar en bild med kameran och därefter delar den direkt via något socialt medium och sedan backar tillbaka med mjukvaruknappen snabbt flera gånger. Det slutar nämligen alltid med att man oavsiktligt går in i galleriet igen via kameraappen då galleriknappen i kameraappen har exakt samma position och placering som tillbakaknappen på min mjukvaruknappslayout.

Screenshot_2015-06-08-06-52-44 Screenshot_2015-06-08-06-53-00

Mitt förslag är att galleri- och tillbakaknappen i kameraappen är dynamiska och bör påverkas av vilken sida du har valt att ha tillbakaknappen i mjukvaruknappslayouten. (Detta problem finns även på G3, som har samma layout i kameraappen.)

Prestanda, batteri och gaming (mitt hjärteområde)

Jag har lirat Chaos Rings 3 som en tok sedan det släpptes. Det är helt i 3d, med relativt hög upplösning på texturerna. Det märks efter en tids längre spelande att G4:s kombo av GPU, skärmupplösning och batteri inte gifter sig till 100%. Ibland laggar attackanimationerna rejält när GPU:n fått jobba sig varm. Den högupplösta skärmen ger ju så många pixlar att skyffla på skärmen vilket oundvikligen drar mer soppa ur batteritanken. Snapdragon 808 är med andra ord kanske inte det optimala valet om man ska lira tunga 3d-spel, sett till hårdvarukombinationen på G4:s total. Scenariot hade förmodligen varit helt annorlunda för användarupplevelsen med en skärmupplösning på 1080p. Vid vardagliga aktiviteter utan spel behöver man aldrig oroa sig över batteritiden. Men gör man det är extraladdare ett nödvändigt ont.

Att LG har batteriet som ett säljargument på G4 tycker i alla fall jag känns märkligt. 20% bättre batteritid jämfört med G3 är i realiteten ingenting att skryta om, men fungerar förmodligen för de flesta användare som inte spelar eller kollar på högupplöst film. Jag personligen längtar tills tillverkarnas konkurrensrace börjar inkludera kraftigare batterier, nu när pixeldensiteten nått en nära nog optimal nivå, kamerorna börjar närma sig systemkameror, och mobilchippen är så pass kompetenta att man kan spela äldre stortitlar från PC-sidan på sin mobila enhet. Dags att se över det svagaste kortet i leken.

Mjukvara och UX

Jag tycker att mjukvaran och dess funktioner gör att hela systemet och användarupplevelsen flyter på. Jag stör mig inte på utseendet, och förenklingen av ikoner och funktioner och nedbantningen av rommen går i rätt riktning. Fortsätter LG att vara så duktiga på att uppdatera sina telefoner som på sistone har jag svårt att se att jag kommer att byta telefon framöver. (Efter G3 gick jag ju tillbaka till G Flex för er som minns?) Jag har inte ens rootat telefonen, eller bytt tangentbord ännu, vilket för min del verkligen är ett stort kors i taket!

Skärmen

Skärmen ÄR bättre än på G3. Svärta och kontrast är tveklöst bättre. Ingen överdrivet sharpnessfilter syns till, som gjorde den kallare G3 skärmen smått irriterande att betrakta. Möjligen är de röda och gröna tonerna lite för övermättade (kolla in Humble Bundle-ikonen om ni har denna installerad), och foton ser på skärmen lite mer magiska ut än de gör i verkligheten. Kanske har det med DCI-kalibreringen att göra? Samtidigt tror jag ändå att de allra flesta uppskattar lite extra liv på skärmen, även om det kanske går lite stick i stäv emot kameraprofileringen som G4 faktiskt går ut med. Man vill nästan slicka på skärmen när man får till ett riktigt najs naturmotiv.

Totalt sett…

LG G4 är en keeper, även om den såklart inte är den perfekta telefonen (finns en sådan?) för mitt användarbeteende. Trots att jag övergav G3 pga den dåliga batteritiden, så accepterar jag G4:s styrkor och svagheter då så gott som allt har förbättrats sedan G3. Med en extraladdare på jobbet som G4 får sitta i regelbundet så spelar det inte riktigt lika stor roll att batteriet inte levererar enligt mina krav, och är jag på språng blir det ju minimalt med spelande och då klarar G4 av dagen ändå. Jag uppskattar verkligen att G4 är snabb att ladda upp, vilket väger upp en del av den inte fullt optimala skärmtiden.

Annonser

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!