LG G4 och Snapdragon 808

Några skillnader mellan SD 808 och SD 810

Då det numera är allmänt känt att Qualcomms värstingchip Snapdragon 810 har throttlingsproblem då det lätt blir varmt kommer det inte som en total chock att LG valde att köra på lillebrorsan Snapdragon 808 istället. Fördelen med detta chip är att man kan använda telefonen intensivt till aktiviteter som spel i längre tid innan processorn blir så pass varm att den klockas ned för att inte bli överhettad. När processorn tvångsklockas ned blir det givetvis ett rejält prestandatapp vid påfrestande aktiviteter och exempelvis krävande 3d-spel slutar att vara följsamma i olika grad, och det är det man brukar kalla throttling. På sikt håller alltså Snapdragon 808 ut längre än storebror Snapdragon 810, som denna video som jag publicerat tidigare exemplifierar:

Om du dock inte är en tung användare som till exempel spelar en massa 3d-spel (som jag) så skulle du förmodligen inte märka någon skillnad större skillnad.

Snapdragon 808 har tyvärr heller inte stöd för det snabbare RAM-minnet LPDDR4, som Snapdragon 810 har, vilket såklart påverkar prestandan en aning (många bäckar små…). Så givetvis sitter LPDDR3 i LG G4.

”Med Qualcomms X10 LTE-teknologi erbjuder G4 supersnabb ”on-the-go connectivity” för snabb appresponsivitet och snabb åtkomst till filer i molnet och mjuk strömning av högkvalitativ media som musik och högupplöst video. Även navigation och positionering ska ha förbättrats med IZat-teknologin, som kombinerar tjänster som satelliter, WLAN etc.” Så står det löst refererat och överssatt från den officiella informationen på Qualcomms hemsida angående 808:an. Själv märker jag ingen direkt skillnad jämfört med GPS- och positioneringstjänster på tidigare lurar i min dagliga motion och användning, men det är ju bra att de ständigt strävar efter att förbättra sig. Annars får de inte konsumenternas surt förvärvade stålar ju. Rutterna som jag loggade i spåret mellan G3 och G4 är snarlika när man tittar på kartan, så man kan konstatera att GPS:en gör vad den ska. Såklart.

Trots att Snapdragon 808 bara har två Cortex-A57-kärnor, jämfört med Snapdragon 810 som har fyra, presterar den bättre än förväntat. Man kan dock inte snacka sig runt skillnaden i GPU-kraft, där Snapdragon 808:s grafikdel Adreno 418 inte riktigt kan räknas till flaggskeppsklass i jämförelse med Snapdragon 810:s Adreno 430. I 3d-benchmarks krossar Adreno 430 stackars Adreno 418 med mer än dubbla prestandan. I avdelning gaming och 4K-video är det alltså väldigt stor skillnad. Throttlingsproblem borträknade såklart. I realiteten är ju dock en mobil till för att användas, inte för att köra med låg skärmstyrka eller för att kolla på lågupplöst film, eller spela lågupplösta spel från 90-talet. Hade skärmen varit 1080p skulle scenariot vara extremt annorlunda, och jag kan inte låta bli att fundera vad det hade gjort för både spelprestanda och batteritid. Men nu är det som det är.

Lite speltestande i helgen

Då frugan var ute och surrade med några kompisar i lördags så kunde jag plantera mitt fläsk i soffan och lira Chaos Rings 3 när barnen gått och lagt sig. Jag fick faktiskt ut en hygglig skärmtid (för att vara G4) innan batterivarningen kom. Och visst vart G4 varm, men det var aldrig någon fara på taket. Se dessa skärmdumpar.

2015-05-30 21.11.06 2015-05-30 21.11.19

Detta är med speloptimeringsläget på (hittas under inställningar/batteri- och energisparläge). Det finns dock ingen information om vad exakt denna funktion faktiskt gör. Skulle gärna vilja veta det.

Att filma i närheten av hög volym

På den officiella Snapdragon 808-sidan kan man läsa om ”four-channel processing” som ska ge kristallklart ljud vid filminspelning, och liksom på G3 så finns det ett loudness filter som ser till att ingångsljudet inte slår över (peak). Förr i tiden när man filmade exempelvis en konsert så lät det bara skit. Brus, överslag, distorsion. Jag testade att filma dels mig själv med öronproppar i öronen och förstärkaren rejält uppvriden, och även att filma min trummis (akustiska trummor med triggad kagge i nivå med resten) för att testa hur bra det funkar. Eftersom det är väldigt mycket ljud att processa samtidigt som man filmar i hög upplösning så får processorn jobba på bra här. Med LG G3 kunde jag filma en konsert i cirka 6 minuter i bra kvalitet innan den stängde av sig själv för att förhindra överhettning. Så lång tid har jag ännu inte testat att filma med G4. Detta är dock de imponerande resultaten (ljudmässigt alltså, jag gör två missar på gitarren. Man kan säga att min vänsterhand throttlade när handleden höll på att bli överhettad.  :P):


Länkar för extraläsning

Ett batteritest av min ambassadörskollega Thomas: http://lg-ambassadoren.tk/?p=1301

Fördjupande information

https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/808

https://www.qualcomm.com/news/snapdragon/2015/04/28/lg-g4-and-snapdragon-processors-drive-breakthrough-mobile-experiences

http://www.androidauthority.com/lpddr4-everything-need-know-599759/

http://www.anandtech.com/show/7925/qualcomms-snapdragon-808810-20nm-highend-64bit-socs-with-lte-category-67-support-in-2015

https://www.youtube.com/watch?v=x5MFpuDTiJU

 

 

Annonser

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G4 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till LG G4 och Snapdragon 808

  1. Dessa 16 sekunder på gitarren är en uppenbarelse.
    Det är hur det är i slutet av denna LG G4
    Bra eller dåligt?

  2. Ping: LG G4 vs Nexus 5X (En helg med Nexus 5X) | Livet ur en LG-ambassadörs perspektiv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s