Första kvällen med mitt testexemplar av LG G4

Unboxing

Ingen vet egentligen varför techskribenter egentligen gör unboxingvideor i en tid då alla vet vad som ingår i kartongen när man köper mobil. Man gör det för att branschen brukar göra det. På samma sätt som att alla gitarrister gör lidande miner när de bänder strängar extra mycket i solon. Det ska liksom vara så. Än mindre motiverat blir det egentligen när mitt testexemplar inte har samma innehåll som konsumentversionen (saknar lurar till mitt exemplar). Men i mitt fall är det mest för att på ett enkelt sätt visa hur telefonen ser ut i ett svep, för kameran i min tidigare daily driver (ett uttryck för den telefon man använder dagligen) Oneplus One är riktigt dålig jämfört med de flesta mobilkameror.

Här kan ni dock beskåda lådans innehåll och hur telefonen ser ut (som om ni inte redan visste): https://www.youtube.com/watch?v=YTqDj-SqY6M

Känslan i handen

Även om jag har tafsat på alla de olika nordiska varianterna tidigare så slog det mig hur lätt mobilen känns. Det gör faktiskt att man tappar lite av lyxkänslan, vilket egentligen är ganska konstigt. Nackdelen är också att jag får för mig att den är lättare att tappa än en tyngre pjäs. Fördelarna är såklart att mindre tyngd om du tappar telefonen bidrar till att den har större chans att klara ett fall, eftersom den är så lätt. Den lätta kurvaturen på telefonen sägs enligt officiella uppgifter också ge 20% större chans att klara ett fall, fast vem skulle spela på de oddsen. 😛

LG G4 känns dock oerhört bra i handen. Den har till och med en egen unik lukt pga lädret, vilket inte ska underskattas. Den känns som en otroligt mycket mindre telefon än exempelvis Oneplus One, trots samma skärmyta, vilket är ett bevis på en genomtänkt slimmad design (så kallad Slim Arc design, för det måste ju heta något käckt för PR-värdet). Knapparna sitter i vanlig ordning på baksidan, och är lätta att hitta utan att man behöver vända telefonen för att se.

Vad som däremot inte känns helt genomtänkt är hur telefonen beter sig liggandes på en plan yta. Tänk dig på jobbet till exempel, där telefonen ligger bredvid dig (om du har ett sådant jobb som jag). Varje tryck på skärmen gör att telefonen wobblar, vilket säkert kan vara irriterande för vissa personer.

BASSPECIFIKATIONER

Eftersom jag inte nämnt dem själv här ännu kände jag att det är på plats.

Full Touch Screen (inte helt otippat)

UPPKOPPLING
2G (GSM)
3G (HSPA+ 42Mbps)
LTE (Cat.6, VoLTE)

CHIPSET
Qualcomm® Snapdragon™ 808 Processor med X10 LTE (ett bra val i mitt tycke, se denna video så förstår du varför: https://www.youtube.com/watch?v=HltGLYZLySs)

OS Android™ 5.1 Lollipop

BATTERI
3,000mAh (Typ.) 2,900mAh (Min.) /Utbytbart / Wireless Charging (*Wireless Charger kräver separat Quick Circle™ Case) Här hade jag personligen hoppats på en uppgradering rent fysiskt istället för optimering (eller gärna bådock). Får se vad omdömet blir efter en tids användande. Troligen får jag investera i ett extrabatteri, vilket ligger på cirka 300 kr på eBay.

DISPLAY
5.5 tum Quad HD (2560 x 1440) med förbättrad färgåtergivning och förbättrad kontrast jämfört med LG G3.

KAMERA
F1.8-lins 16MP. Större ljusinsläpp= bättre bilder.
Color Spectrum Sensorn ska förbättra färgåtergivningen även i mörker.
Optical Image Stabilization 2.0.
Laser Auto Focus

FRONTKAMERA 8MP, även den med förbättrat ljusinsläpp.

MINNE
INTERNT 3GB RAM
32GB eMMC med minneskortplats för Micro-SD upp till 2TB. Har tryckt i ett 128 GB själv.

UPPKOPPLING
Bluetooth 4.1 LE (APT-x)
USB 2.0
Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
A-GPS, Glonass
HDMI SlimPort(4K)
NFC

Att göra telefonen till sin egen

Trots att jag är en luttrad gammal räv vad gäller ärkesporten mobilbyte tar appinstallationerna ganska lång tid. Dock har den förenklats sedan androids begynnelse, och att hoppa mellan nya enheter gör återställningen avsevärt mycket enklare. Nu får man som användare se att det finns en gammal enhet att återställa ifrån om man så önskar, och kan manuellt kryssa i de appar man vill ska installeras på den nya enheten. Det tog såklart ändå en kväll att landa, och helt färdig är jag ännu inte, men de viktigaste apparna finns där. Och G Watch R är fabriksåterställd och omsynkad mot G4. Såklart!

Hoppas på en rootmetod när telefonen släpps inom kort. Att bara vissa program har tillåtelse att flytta filer från externa minneskortet till telefonen ifrån telefonen är mest bara irriterande. I nuläget kunde jag dock flytta de spel jag ville till externa minneskortet, förutom Costume Quest då det hävdades att jag inte hade tillräckligt med utrymme… vilket var märkligt. Med 17 GB kvar av internminnet och 119 GB externt finns det inga fysiska hinder för operationen. Implosion som är det absolut tyngsta spelet på över en GB var inga problem att flytta.

För övrigt har jag flyttat över cirka 6 GB av stenhård och bra musik till minneskortet, så jag har det audiella på det torra.

Min hemskärm den första aftonen i G4:s bekantskap

Min hemskärm den första aftonen i G4:s bekantskap

Lite benchmarking

Jag hann även köra några benchmarks, och trots att man inte ska ta dem på blodigt allvar då användarupplevelsen är det viktigaste fick Snapdragon 808 tillfredsställande resultat. Jag körde 3dMark Ice Storm, och även 3DMark Slingshot, samt Antutu. Hade gärna sett fler moderna lurar i referenslistorna för resultatet, men nu är det som det är. Finns ju sådana siffror på nätet om man är intresserad av sådana jämförelser (ni har ju filmklippet ovan som jämför SD808 och SD810 ju).

2015-05-19 19.00.18 2015-05-19 19.00.54 2015-05-19 19.03.41
Alla nya flaggskeppsmodeller finns dessvärre inte på listan, men man ser ju att den spöar alla på denna lista ovan i Antutu 64-bitarstest.

2015-05-19 19.18.14 2015-05-19 19.19.05 2015-05-19 19.24.45 2015-05-19 19.25.082015-05-19 18.54.14

Telefonen kändes sval genom alla test, det var bara mot slutet som jag upplevde lite hetta. Jag tror lädret och telefonens tunnhet hjälper till att avleda värmen något. Hur telefonen upplevs efter lite brutalt spelande under längre tid återkommer jag självklart om!

Det var vad jag hade efter första kvällens användande. To be continued!

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G4 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Första kvällen med mitt testexemplar av LG G4

  1. Jag ser fram emot när du får i Polen

Kommentera

