Den svenska lanseringen av LG G4 (eller målet att försöka skapa en naturlig relation mellan teknik och människa)

Inledning

(i ett trött, fumligt försök att skapa en röd tråd efter cirka 4h sömn (tack, SJ))

Igår var jag i egenskap av ambassadör på plats i Stockholm för den officiella lanseringen av LG G4. De flesta detaljer är ju redan kända sedan länge, som en del av LG:s utrullningsstrategi för det nya flaggskeppet. Det som jag kan erbjuda bortom tekniska detaljer på papper är ju min egen upplevelse efter att ha känt på alla de olika modellerna och tillbehören under eftermiddagen och kvällen.

Det började lite logistiskt haltande för min del. Cykelkedjan hoppade halvvägs till tågstationen och jag fick snabbt avväga möjligheten att ta mig tiden att fixa kedjan på bekostnad av renhetsrepresentation, samt inse att den kanske inte går att fixa så lätt och varje minut som tickar iväg gör det än mer sannolikt att jag inte skulle hinna med tåget. Ja, nu kanske det inte är så spännande egentligen eftersom jag redan ovan skrivit att jag var på plats. Jag gjorde dock valet att dumpa cykeln och springa som en skållad bäver till stationen, vilket såhär i retrospekt verkade vara det vettiga valet. Med reservation för att mina benhinnor inte håller med.

Väl i Stockholm mötte jag upp med mina svenska ambassadörskollegor, lika kärt återseende varje gång. Tillsammans slog vi följe till hotellet där de flesta skulle bo, dock inte jag, jag tänkte åka tillbaka samma kväll med 22:24-tåget. Från hotellet gick bussen som skulle ta oss och andra inbjudna till LG:s högkvarter i Kista. Väl på plats nålade alla fast sina namnbrickor och inväntade presentationen som skulle gå av stapeln kl 14.

Den officiella presentationen
LG HQ, Kista, kl 14

2015-05-12 14.02.17

Först ut i sedvanlig ordning var nordiska CEO:n Jeff Cheh, som hårddraget sammanfattat via högläsning från ett papper tyckte att G4 är en produkt som inte har någon konkurrerande motsvarighet på mobilmarknaden just nu, och att han tyckte att vi skulle skriva bra saker om den. Att den är skräddarsydd för användarens behov, att den närmar sig personligt mode i och med läderbaksidorna. Kort och gott att LG verkligen satsar på ett användarcentrerat fokus med den nya produkten, och vill skapa en länk mellan mänskligt beteende och en i vanliga fall kall maskinprodukt. ”See the Great. Feel the Great”, som den officiella sloganen lyder.

2015-05-12 14.06.59 2015-05-12 14.09.59

Sedan lämnade Sussi Persson över till Christian Nilsson efter en kort introduktion. Nilsson är LG Nordics Education Manager, och berättade om fokuspunkterna som de säljer in LG G4 med; Hårdvara, design och UX. Samt använde ordet ”cool”. Väldigt ofta. Så ofta att jag hade lyssnat ännu mer noggrant på honom om han hade dragit ned på just ”cool”. Specsen presenterades (som sig bör), vilka alla som följer mobilbloggar redan har vetskap om. Se bild om du inte har koll.

2015-05-12 14.36.07

Självklart kommer jag att dra alla specifikationer när jag får hem mitt eget exemplar för tester. Jag måste dock säga att jag är positiv till valet av Snapdragon 808. Det är inte lika kraftfullt presterande på papper som Snapdragon 810, men vinner i längden pga att det inte throttlar: https://www.youtube.com/watch?v=HltGLYZLySs

Pris och tillgänglighet

Vad som däremot tidigare aldrig har presenterats är tillgänglighet och pris. I Sverige kommer modellen med metallicbakstycke att kosta 5.990 kr, och den som vill ha de mer exklusiva läderbaksidorna får pynta 6.490 kr. Denna gång finns inte en ”sämre” variant av telefonen, utan alla konsumenter får 3 GB RAM och 32 GB internminne med plats för expansion via minneskort (vilket verkligen är ett måste då man med de nya avancerade kamerafunktionerna och hårdvaran kan spara fotografier i RAW-format (okomprimerat, till skillnad från JPEG). Telefonen ska vara tillgänglig från och med första veckan i juni. Förboka telefonen kan man göra redan idag!

2015-05-12 14.37.14

Hands on

Jag har klämt och känt på alla varianter av G4 som kommer att släppas i norden, och min helt ärliga åsikt är att läderbakstyckena är helt outstanding jämfört med kolfiber/plast/metallicvarianterna. Inte så att de andra känns dåliga på något vis, telefonen ligger majestätiskt i handen, byggkvaliteten känns solid, trots avtagbar baksida. Men läderbakstycket känns liksom nytt. Det är en ny känsla att hålla i en telefon med riktig läderbaksida.

2015-05-12 14.53.21 2015-05-12 15.07.05 2015-05-12 15.07.16  2015-05-12 15.09.18

I norden kommer tre lädervarianter släppas. Den vinröda, den bruna och den svarta. Jag visste redan från början att den svarta skulle bli min favorit, inbiten death metal-nisse som man ju är. Fattas ju bara ett par horn så skulle den vara den ondaste luren ever. (Det är positiv kritik för er som inte hänger med i death metal-svängen). Den bruna varianten som jag tyckte kändes lite ”Hej jag är en medelålders hajk/natur-person och denna går svinbra till min mockaportfölj” när jag bara sett den på de officiella pressbilderna, gjorde sig mycket bättre i verkligheten. Faktum är att jag inte har något emot den vinröda heller. Alla ligger rent funktionellt bra i handen, och känns dessutom bra i handen. Nämnas bör att den svarta lädervarianten har lite grövre texturering än den vinröda och bruna, vilket kan vara ett minus beroende på tycke och smak. Lädret kommer ju att slitas på ett personligt sätt som till exempel ett par jeans, vilket gör telefonen personlig, menade Christian under presentationen. Delvis kan jag hålla med. Läder slits men faller inte sönder på samma sätt som traditionella mobilmaterial som exempelvis glas.

2015-05-12 18.15.47 2015-05-12 18.15.58 2015-05-12 18.16.04 2015-05-12 18.16.08 2015-05-12 18.16.16 2015-05-12 18.16.23 2015-05-12 18.16.27 (1) 2015-05-12 18.16.27 2015-05-12 18.16.51 2015-05-12 18.17.01 2015-05-12 18.17.552015-05-12 18.19.462015-05-12 18.20.022015-05-12 18.20.072015-05-12 18.20.17

2015-05-12 18.35.48

Skärmen är till synes både ljusare och mer kontrastrik (dock svårt att fånga på bild, speciellt med Oneplus crappiga kamera som jag just nu använder som daily driver) än sin föregångare och G4 har heller inte den irriterande överskärpa som ligger som filter på G3:s skärm. Den lätta kurvaturen ger en läcker känsla, och nickar såklart lite åt G Flex 2:s håll.

G4 till vänster, G3 till höger

G4 till vänster, G3 till höger

UX 4.0 bjuckar inte på några större överraskningar, utan är mer en vidareutveckling av funktioner som etablerats i G3 och UX 3.0. Avskalandet har tagits ett snäpp vidare och det känns rappt och följsamt. Ikonerna är något mer simplifierade och pastellen har (tyvärr, i mitt tycke) blivit lite mer pastellig. Standardbakgrundsbilden är i min mening riktigt horribel. Lyckligtvis finns flera att välja mellan, som inte känns som något ett dagisbarn skulle välja i första hand på sin lekplatta.

Det som jag och de flesta ambassadörer och journalister var mest intresserade och fascinerade över var tveklöst kameran. Det manuella läget är en helt ny värld, där man kan ställa in slutartid, ISO, etc. Det har man inte kunnat göra någonsin förut. Då ingen av testlurarna under eftermiddagen och aftonen hade internet fick vi använda NFC, Bluetooth och dela ut surfpunkter för att kunna jämföra hur samma bild ser ut mellan G3 och G4. En bild på ett glas, som jag tyvärr inte har själv, drog mer åt rött på G3 och mer åt grönt på G4 exempelvis. Kameran är kort och gott väldigt imponerande, och jag är ändå inte speciellt fotointresserad (annat än som ren dokumentation av vardagen och för denna blogg).

2015-05-12 18.19.04 2015-05-12 18.19.13

En bild på en snurrande femkrona tagen med en systemkamera inställd med samma slutartid som G4 gav en nära nog identisk kvalitet. I bilderna under har jag fått lov att fokusera på varje skärm för att få fram tydligheten, det är dock exakt samma bilder som hålls upp.

2015-05-12 18.20.53 2015-05-12 18.23.30 2015-05-12 18.23.35

Även den främre kameran har förbättrats avsevärt, och även om min bild (tagen med Oneplus One) på bilden jag tog (med G4) inte är speciellt bra så får ni ta mitt ord på det. Clean up your act, man kan inte skylla en kass selfie på någon annan än fotografen nu. Kameran kan ej beskyllas.

2015-05-12 15.03.31

LG G4 lanseras med nya hörlurarna Quadbeat 3, som tyvärr inte ingår i vårt testexemplar.

2015-05-12 15.18.53

Skal kommer att finnas i alla möjliga varianter. Från läskiga skal med lack/gummikänsla (för er som gillar tyska nattklubbar :P) till traditionella circlecovers och liknande i flera färger. Det finns med eller utan NFC till exempel och jag har för mig att jag såg ett med QI också.

2015-05-12 15.14.16

2015-05-12 15.19.07 2015-05-12 15.19.21

2015-05-12 15.19.01

 

Epilog

Efter att ha avslutat kvällen med än mer G4-klämmande, en middag på Jolo & Co, samt en andraplats i en biljardturnering och några IPA tog jag taxi i god tid till Centralstationen (kl 22 var jag där). Mitt tåg skulle ju gå 22:24. Väl på perrongen (spår 18, som aviserats) vid avgångstid byter avgången ortsnamn till Luleå eller liknande och nytt spår var spår sex. Jag och flera andra springer till spår sex och ett tåg står still. Inte vårt dock. På trafikverkets hemsida står det dock att tåget avgått som vanligt. Folk börjar prata sinsemellan, på ett sätt som svenskar inte gör om det inte är en nödsituation. Alla luckor är stängda, ingen finns att prata med. Ett tåg från Göteborg ska inkomma, men har status ”trasigt”. Ingen vet om det kommer att vända och åka tillbaka i riktning mot Västerås, men alla behåller hoppet. Någon pratar om att ta in på hotell. Det är inget alternativ för mig. Jag har varken den tiden eller den ekonomin att ta in på hotell, och taxi mellan Stockholm och Västerås är ett ännu dyrare alternativ.

Alla undrar vad som hände med 22:24-tåget. Om det ens existerade. ”Det är såhär Walking Dead och Twilight Zone börjar”, sa jag och alla skrattade uppgivet. Alternativt skojade vi även om att vi trodde att vi kanske ingick i ett socialt psykologiskt experiment som kommer att sändas i Kanal 5 (vart annars?). Ingen kommer fram på dygnet-runt-servicenumret. Ingen personal finns på plats att fråga. Vi är utelämnade till den felaktiga informationen som står på avgångstavlan. På de andra spåren kommer och avgår tåg som inte finns med på vare sig avgångar eller ankommande tåg på informationstavlan. En kille som skulle till Arboga står lättklädd med en liten hundvalp som fryser i det karga vädret. En tant står med sina kryckor och väntar. Regnet smattrar utanför stationen. På den sista rutten för dygnet som går till Västerås, alltså tåget som är vårt sista hopp innan de första morgontågen går sex timmar senare, finns inte Arboga.

När det trasiga tåget väl anländer och vi får veta att det faktiskt går tillbaka i riktning mot Västerås sätter vi oss samtliga i samma vagn med en lättnadens suck. Killen med hunden blir lovad betald taxi från Västerås till Arboga. Vi har i all eländighet fått en gemenskap i gruppen. Väl framme i Västerås knatar jag hemåt i regnet och tänker att den samhörighet som vi i denna situation kände är samma samhörighet som LG vill att G4 ska ha med användaren. Det karga maskinella avståndet som en lekman kan känna inför det tekniska vidunder en mobil är och det sociala avståndstagande svenskar per automatik tar ifrån varandra går definitivt att överbrygga. Speciellt på tillfällen som detta. Dagen på G4:s svenska lansering. Och detta, gott folk, är den röda tråden!

Kika tillbaka här inom kort, för om drygt en vecka kan jag testa G4 på riktigt, på mitt sätt.

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G4 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Den svenska lanseringen av LG G4 (eller målet att försöka skapa en naturlig relation mellan teknik och människa)

  1. Det kommer att vara något anständigt

Kommentera

