CES och G Flex 2

Klockan tio i fem spände jag upp Nvidia Shield Tablet och entrade livestreamen för vad jag visste skulle ge mig info om LG G Flex 2, LG:s efterlängtade (av framför allt mig själv) uppföljare till den första kurvade telefonen baserad på P-Oled teknologi. Anledningen till att jag inte glodde direkt på G Flex (som jag använder som telefon) är såklart för att kunna livechatta med mina ambassadörskollegor som bevakade eventet lika entusiastiskt som undertecknad, utan att störa streamen. Eftersom jag är ledig idag så ackompanjerades eventet av en obligatorisk maltbrygd.

setup

Först ut var 2015-serien av 4K-OLED-teveapparater. Apparater som är fantastiska, apparater som jag i nuvarande familjesituation förmodligen bara skulle ha råd med om jag sålde några väl valda organ på svarta marknaden (kanske inte levern för den lär inte vara så mycket värd, som bilden indirekt kanske påvisar). Dock, det man betalar för är verkligen enastående produkter, och LG är ensamma om att leverera denna superba kvalitet på marknaden just nu. De talades även en del om WEB-OS, LG:s eget mjukvarusystem för teveapparater, och om dess utveckling.

Sedan kom ett ”home appliances”-avsnitt, som kort och gott är husgeråd och vitvaror. LG demonstrerade en tvättmaskin som hade dubbla avdelningar, varav ett huvudfack där vi i vår hårdrockarfamilj givetvis skulle bränna av svarttvätten, samt en mindre trumma för eventuell vittvätt. Riktigt smart må jag säga, även om jag såklart bara satt och väntade på mobillanseringen. Jag menar, let’s face it, tvättmaskiner kan aldrig vara lika coola som mobiltelefoner, det vore som om någon Hollywoodregissör skulle försöka skapa en ball superhjälte av en revisor. På pappret omöjligt. Absolut svinbra att det görs framsteg inom alla områden, dock.

Den sista kvarten av LG:s presentation kom en väldigt glad asiat ut på scenen. Och jag skulle också ha varit glad om jag hade i handen vad han hade i handen. LG G Flex 2.

g flex2

Som vanligt överdrivs kurvan alltid en hel del på promotionbilderna på just CES, men det är troligtvis en emfasering av telefonens flexibla egenskaper. Bilderna längst ner i artikeln verkar mer ”normala” i kurvaturen.

Precis under presentationen damp det även ner ett mail från LG som episkt proklamerade en nordisk release av LG G Flex 2, vilket innebär att undertecknads skakiga händer kommer att få uppleva och testa nämnda lur på ett sedvanligt sätt för att delge mina synpunkter här på denna blogg som du just nu ögnar igenom! Datum inte angivet, men det angavs Q1, vilket det väldigt mycket är just nu!

Tekniska specifikationer:*

  • Processor: 2.0 GHz Octa-Core Qualcomm Snapdragon™ 810 (MSM8994) (Mums, stor bump i prestanda jämfört med både original Flex, samt G3)
  • Skärm: 5,5-tums Full HD (1920×1080) böjd P-OLED (Real RGB) (skärmen krymper alltså något jämfört med originalet, men upplösningen ökar)
  • Minne: 2GB RAM samt 16/32GB (3 GB RAM) eMMc med plats för Micro SD-kort upp till 128GB (hoppas verkligen på 32 GB-varianten för recension, 16 GB är för noobs och söndagsbilister (som en vän brukar säga))
  • Kamera: 13MP med OIS och laserautofokus samt 2,1MP frontkamera (THIS! Att överge G3 var svårast just pga nedköpet i kamera jämfört med original Flex)
  • Batteri: 3 000mAh (inbäddat) (Detta ställer jag mig lite skeptisk till, dock lär den ju känga G3 med lätthet. Hade dock sett ett 4000 mAh för att möta upp med den högre upplösningen, man är ju van vid en viss standard som G-Flexanvändare.)
  • Operativsystem: Android 5.0 Lollipop (Fudge yeah, men knappast överraskande)
  • Storlek: 146,8×75,4×7,1-9,4mm
  • Vikt: 152g
  • Nätverk: LTE Cat.6, HSPA+ 42Mbps 900/2100
  • Anslutningar: Micro USB 2.0, USB On-the-go, WiFi (802.11 a/b/g/n/ac), NFC, DLNA, WiFi Direct

*Specifikationerna kan variera mellan olika länder och kan komma att ändras i samband med lansering.

Priset är fortfarande inte offentliggjort i och med pressutskicket.
Men spontant rent designmässigt är detta en telefon som garanterat kan locka människor som är intresserade av G3, men tycker att den höga upplösningen är lite overkill.

Baksidan på luren är återigen täckt av en coating som är självläkande (fast ska vara ännu snabbare i processen, mer info om det längre fram), och knapparna ser lite mer premium ut jämfört än första generationens (baserad detta uttalande på Qualcommläckan, Googla om du är intresserad).

Avslutningsvis tänker jag uppmana er att återkomma hit regelbundet då jag ska testa denna lur ordentligt när jag fått lägga labbarna på den. Här kommer några (inte alltför högupplösta) bilder på LG G Flex 2. Vill ni se högupplösta kan ni kolla här: http://www.lgmediabank.com/category.php?folder=18&level=1&last=false

LG_CES2015_gflex2 (16) LG_CES2015_gflex2 (15) LG_CES2015_gflex2 (12) LG_CES2015_gflex2 (8)

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G Flex 2, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

