LG G WATCH R

Julklappar!

Julklappar!

I torsdags var jag och käkade julbord med LG och de nordiska ambassadörerna. Mycket trevlig tillställning, och extra bra att det var en torsdag eftersom mitt jobb inte skulle tillåtit en fredagsledighet såhär nära inpå jul. Jag fick en G Watch R i julklapp, och en stencool mössa som liksom förstärker min tomtiga gestalt. Jag var hemma halv tolv på torsdagsnatten. Givetvis kunde jag inte vänta med att packa upp kartongen direkt. Eftersom alla andra sov, var jag tyst som musen: https://www.youtube.com/watch?v=R_z92jtsh54

G Watch R är alltså LG:s toksnabba respons och retstickeslamdunk på Motorolas Android Wear-klocka Moto 360, som alltså skulle kunnat vara den första runda smartklockan lanserad på marknaden. Skulle kunnat. Moto 360 har dessutom en sketaful sorgkant nedtill som innehåller viktiga sensorer, vilket gör att den i praktiken inte har en helt rund skärm, utan är lite mer som en avhuggen hushållsost till utseendet. Typ som när man behöver sno en bit av hushållsosten för att riva ost till en hemgjord pizza. Dessutom tog det Motorola extremt lång tid att få ut den på marknaden, så LG passade på att lansera sin egen runda klocka och tog chansen att strö lite extra salt i Motorolas sår med denna reklamfilm: https://www.youtube.com/watch?v=nGx0_ChcD9A

Nu är det alltså måndag och G Watch R har suttit på min handled majoriteten av tiden sedan jag fick den. Så min tanke med detta inlägg är att ge mina intryck om G Watch R. Obviously.

20141212_140113

Snabba specs och features

Powered by Android Wear (kompatibel med Android 4.3+ och uppåt)

Läderarmband (sniffsniff, najs), standard 22mm, utbytbart för den som vill pilla

1,3 tums rund P-OLED skärm. Ser bättre ur än den fyrkantiga och har en batterifördel vid ”always on” gentemot sin äldre IPS-broder då en svart pixel är en avstängd pixel på en OLED-skärm, till skillnad mot en bakbelyst IPS.

46,4 x 53,6 x 9,7 mm, se bild jämfört med G Watch.

Den väger 62g, vilket är marginellt tyngre än en påse djungelvrål av den mindre sorten som av någon anledning fasats ut mot 80g-påsarna trots att socialstyrelsen inte rekommenderar mer än max 50g lakrits per dag. Fun fact! 😉

410 mAh batteri (10 mer än sin föregångare, vilket inte tycks mycket. Men det är som sagt OLED-skärm på denna vilket ger en fördel)

1,2GHz Qualcomm® Snapdragon™ 400 (samma chipset som på föregångaren)

Bluetooth 4.0

512 MB RAM / 4 GB ROM (samma kombo som föregångaren)

9 axlar (accelerometer, kompass, gyro), PPG (pulsmätare, vilket är nytt för denna modell), barometer (nytt för denna modell)

Damm- och vattentät (IP67), liksom föregångaren

Designen

Jämfört med G Watch känns G Watch R mer genomarbetad, främst för att den ser ut som en vanlig klocka. Smart eller inte, så känns detta mer som en enhet som man VILL bära på armen för att den inte signalerar ”nörd”. Och självklart vill man ju att klockan ska nå bredare målgrupper. Jag tycker att klockan är snygg, men kan ändå känna att LG kunde ha valt en annan beläggning på sifferramen för att ge ett ännu mer lyxigt intryck. Som det är nu ser den i vissa vinklar och ljussken nästan ut som en plastbeläggning. På undersidan sitter pulsmätaren och POGO-pins avsedda för laddning.

20141212_135955

Powerknappen är ett stort plus. För några veckor sedan gick jag till jobbet med den första generationens G Watch och hade glömt att slå på den (jag stängde av den för att spara batteri över natten). Då den inte har någon powerknapp och jag inte hade någon laddare på jobbet att lägga den på så fick den sitta på armen avstängd hela dagen, vilket var rätt irriterande. Detta KAN alltså inte hända på G Watch R. Vad jag dock funderar över är knappens placering. Jag VET att armbandsur vanligen har knappen på höger sida och man brukar ju ha klockan på vänster arm? Vore inte knappen mindre i vägen om den satt på vänster sida då? Bara en fundering.

20141212_135943

Läderarmbandet känns mycket bättre än det plastiga på föregångaren. Dels så luktar det gott, dels så sitter det som en smäck. Kan tänka att mig att det finns folk som av etiska skäl väljer bort denna klocka pga detta, men de lär vara en extrem minoritet.

20141212_140008

Batteritid

Jag har ju inte använt G Watch R så länge, men jag kan ändå ge en kommentar om batteritiden. Jag har idag (dag 2 efter laddning) kring lunchtid cirka 50 procent kvar av batteriet, trots ”always on”-läget på. Vilket innebär att man behöver ladda cirka varannan dag. Jag tycker detta är en förbättring gentemot förra klockan som jag aldrig körde med skärmen på hela tiden. Man kan garanterat mjölka ännu mer tid mot att stänga av ”always on”, men då försvinner bekvämligheten med att använda den som en vanlig klocka. Batteritiden kommer givetvis att bli lite bättre med tiden, då detta är min andra laddning sedan jag fick den, och jag använder ju såklart klockan extra mycket under en testperiod.

Dock kan jag ändå tycka att man inte ska behöva ladda ett tillbehör lika ofta som sin mobil (ja, jag kör ju G Flex 😉 ). Jag hade gärna sett att klockan klarat en arbetsvecka, vilket inte borde vara en omöjlighet om man i framtida generationer ser till att använda ett flexibelt batteri som går ner i armbandet, eller som är en del av det. Då försvinner ju förvisso möjligheten att byta armband, men jag tror att om man erbjuder flera varianter av armband med klockan i lyxiga utföranden (så som man erbjuder med färger på exempelvis mobilmodeller) så ökar konsumentnyttan av detta.

Mjukvaran

Eftersom alla Android Wear-enheter kör Googles mjukvara skiljer sig denna inte något modellerna emellan. Och eftersom jag ännu inte fått Lollipop-uppdateringen som börjat skjutas ut har jag ännu inget att tillägga som är förändrat sedan förra G Watch. Jag återkommer i denna fråga så snart jag fått den. Det tillägg som pulsmätaren innebär hittar man tillsammans med stegräknaren under ”Fit”-appen. Jag antar att det är en fördel att ha klockan närmre handleden än vad jag brukar ha den, samt att det säkerligen är bra att klockan inte hänger för löst, för då kan sensorerna misslyckas med pulsmätningen. Jag gillar som kanske är underförstått att ha klockan rätt löst.

20141215_092133 20141215_092224 20141215_092254

En kul funktion är att när urtavlan går till ”dimmat läge” så flyttar sig urtavlan några pixlar åt vänster eller höger för att pixlarna inte ligga på exakt samma ställe hela tiden och bli inbrända i panelen. Detta är alltså en ”städfunktion” som är skapad för att öka skärmens livslängd. Trycker du på skärmen eller powerknappen så blir urtavlad centrerad och i full styrka igen.

Varför ska jag välja G Watch R framför G Watch som just nu är svinbillig på till exempel NetonNet?

20141212_17280620141212_173015
20141212_172927

För att Watch R har bättre batteritid pga OLED-skärmen, den är tillräckligt snygg för att bara detta ska motivera att du ska ha den på dig. Gillar du motion så är pulsmätaren och barometern pluspoäng, samt att den har en powerknapp! Jag kan tycka att klockan ser mindre ut på reklambilderna än vad den gör på min egen arm, och jag har ändå inte så nätta handleder. Således har jag svårt att se att denna estetiskt sett lämpar sig på en kvinnas arm, då den ger ett rätt robust intryck. Om du inte är kulstöterska. Eller Karl-Alfreds dotter. Eller är djupt dedikerad till tyngdlyftning. Hoppas min poäng går fram utan att förarga någon.

Vad jag saknar

Att det i nuläget inte går att använda den som en fristående enhet. Scenario: Du vill lämna mobilen hemma när du loggar din löprunda, och vill lyssna på offlinemusik lagrad i klockan. När du kommer hem synkroniserar allt med mobilen. Det vill säga… GPS i klockan saknas för att verkligen sälja in G Watch R som ett ultimat träningsredskap.

Jag tycker att batteritiden borde vara bättre.

Jag saknar fortfarande funktionalitet i Android Wear som operativsystem. (Inte LG:s fel, men det påverkar produktens upplevelse likväl. Se tidigare inlägg på min blogg om G Watch)

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i Android Wear, LG G Watch R och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

