Android wear…ännu lite senare

Till att börja med så måste jag skryta om mitt helt galna rekord på Flopsy Droid. 389 jäkla poäng! Slå det om ni kan!

2014-09-10 14.53.55

Sedan måste jag tillägga lite saker som hänt sedan mitt förra inlägg. Till exempel ingår nu volymkontroller direkt i musikappen i Android Wear. Det fanns en app i Play Store som verkar ha plockats bort, som hette Stellio och var en musikspelare som du kunde bläddra i musikbiblioteket på telefonen direkt ifrån klockan. Såna funktioner tycker jag borde vara standard direkt i Android Wear, vilket är ännu en funktion som underlättar när det är svenskt ruskväder som ju faktiskt i stort sett är det enda vädret vi bjuds på just nu.
För att klockor med Android ska slå hos den stora massan, vilket det kanske aldrig någonsin kommer att göra (speciellt när i norden då vi inte gillar att prata högt med oss själva utan rätt styrka på medicineringen) måste det absolut påvisas praktiska funktioner som faktiskt underlättar vardagen annat än att bara vara en ny cool techpryl att inhandla.
Shopping List är en sådan praktisk app, eftersom jag aldrig skulle gå med mobilen framme när jag handlar, men att snegla på klockan fungerar desto bättre: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.DramaProductions.Einkaufen5
Jag provade den i veckan genom att skriva ned en inköpslista. Väl på ICA startade jag Shopping List från klockan och bläddrade mellan varorna med höger eller vänstersvep, och bockade av varor genom nedåtsvep tills listan var klar (meddelas med en klarsymbol såklart). Den enda begränsningen med denna app är att man inte kan dela inköpslistor med sin respektive, då syncfunktionen i dagsläget enbart stödjer inloggning på Dropbox genom ditt eget konto. Kan ju funka om din partner tillåts access till din surfplatta som ligger hemma och skriver i kompletteringar där, men det borde fungera som en annan app som jag tänkte ta upp. Nämligen Google Keep.
I och med Google Keep kan du faktiskt dela listor och anteckningar med andra personer, vilket är en klart nyttig funktion.
Jag har dock inte testat den i nuläget, då vi i ärlighetens namn sällan behöver komplettera listor när man fysiskt är på plats i affären. Hoppas innerligt på en motsvarande funktion till Shopping List.
Det har sedan jag avlade rapport senast även tillkommit ett par simpla spel till Android Wear, men inget av det banbrytande slaget.
Jag kan väl dock nämna detta spel, som enligt flera personer inte gör en vansinnig pga den lilla skärmytan: https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.curvedcat.talesofpocoro.wear
Jag kommer såklart rapportera vidare från Wear-världen när det sker några större framsteg. Tills dess, cheers!
Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i Android Wear, Nyheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

