LG G3 får Lollipop i december

G3_Lollipop_D855_all_colors

I december beräknas nordiska G3-ägare att få den senaste androidversionen till sina lurar. Android 5.0, betitlad Lollipop har ett nytt designspråk, förbättrade notifikationer med mera. Man kan nu även låsa upp sin smartphone när den är i närheten av en ihopparad Bluetooth-enhet, som LG:s smartklockor G Watch (rund eller fyrkantig, it doesn’t matter!).

Lollipop lanseras som bekant med ART (Android Runtime), istället för Dalvik som i tidigare androidversioner. Detta innebär att apparna blir något större att lagra, men att de startas upp mycket snabbare eftersom de inte behöver kompileras vid körning som tidigare var standard. Lollipop har även 64-bitarsstöd, vilket är en framtidssäkring när RAM-minnena kryper uppåt i storlek.

Google har även jobbat på att optimera batteritiden med den nya androidversionen. Läs mer här om ni vill veta vad det innebär: http://arstechnica.com/gadgets/2014/07/examining-project-volta-we-put-android-l-through-our-battery-test/

Polen har redan fått Lollipop till G3, vilket är anmärkningsvärt, eftersom de då som första tillverkare hann före att uppdatera G3 än vad Google själva hunnit med att leverera fabriksavbilder till exempelvis Nexus 5. Kanske kan detta en gång för alla ända det eviga tjatet från förr om att LG inte uppdaterar sina lurar?

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G3 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till LG G3 får Lollipop i december

  1. Martin Howe skriver:

    Ja ha, då är det inte många timmar kvar på december och 2014. Ännu har jag inte nåtts av någon uppdatering från LG, och till den stora uppdateringen Lollipop.

    I väntans tider kan jag därför passa på att fråga hur man/jag (bäst) går till väga om jag vill utföra en fabriksåterställning efter utförd uppdatering? Med mina WindowsPhone lurar skapas kontinuerligt en kopia till mitt MS-konto på hela telefonen med appar, inställningar, layout, meddelanden osv. Vilket är oerhört smidigt vid nyinstallation efter exempelvis nyinköp eller fabriksåterställning. Men hur fungerar det i Android?

    Jag tar tacksamt emot tips för hur man på bästa sätt uppdaterar enheten och förbereder en fabriksåterställning på sin Android enhet, för att på så vis skapa de bästa förutsättningarna för Lollipop att prestera.

    Tack på förhand och gott nytt år! 🎉🎊
    /Martin Howe

    • wingman666 skriver:

      Hej Martin! Tack för din kommentar.

      Det rekommenderas ju att man gör en fabriksåterställning vid stora versionshopp, och med tanke på att Android byter runtime från Dalvik till ART är det mer än lämpligt denna gång (som du kanske vet handlar det om att Dalvik kompilerar appen vid körning, medan ART har förkompilerade appar vilket gör dem större att lagra på enheten men man vinner i snabbhet).
      Om du tänker vänta in OTA direkt till telefonen gör du uppdateringen och gör sedan en fabriksåterställning. Om du gör uppdateringen via Mobile Support tool eller PC Suite är det samma där. Ta uppdateringen och gör sedan factory reset. Vad gäller kontakter så lär du slå samman kontakterna med ditt Google-konto så försvinner de inte. Vad gäller SMS så är jag inte så bevandrad (jag skickar aldrig SMS, kör ren data) men du kan säkerligen göra backup på dessa via PC Suite och återställa dem efter uppdateringen. Hemskärm är heller inget att ”spara”, då fabriksåterställning automatiskt rensar allt sådant. Däremot så kommer du vid uppstart och Googleinloggning efter uppdateringen att få frågan om du vill återställa apparna som du hade installerade, så det sköts numera automatiskt vilket är väldigt smidigt. Jag rekommenderar att köra uppdatering via datorn (då du får ner hela rommen) framför OTA (som inte är en hel rom), då man garanterat vet att allt skrivs över utom partitionen för användardata. Då är det osannolikt att konstiga systemfel skulle uppstå.

      Då jag själv inte har en ”nordisk” version av LG G3 har jag inte fått någon uppdateringsmöjlighet via PC Suite eller Mobile Support Tool. Har du kopplat in telefonen till datorn och kikat om det finns en uppdatering där?
      Själv orkade jag inte vänta på uppdateringen utan använde mig av Flash Tool för att manuellt flasha en europeisk version av Lollipop till G3. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2797190
      Det fungerar så att du laddar hem en officiell KDZ-fil (en officiell LG-rom, samma som du skulle få ner via PC Suite eller Mobile Support tool om du hade en uppgradering på G), och använder Flash Tool för att tvinga en flashning av en KDZ-fil som du själv väljer (telefonen ska vara i download mode (från avstängt läge, håll in volym upp och tryck in USB-kabeln). Jag använde denna, som är 20E och senaste versionen till D855: http://csmgdl.lgmobile.com/dn/downloader.dev?fileKey=FW4BSF5E029EAPD13760ZRW/D85520E_00.kdz (observera att det inte är någonting konstigt, detta är den europeiska originalrommen som du laddar ner direkt från LG:s servrar). Jag valde CSE-flash för att rensa allt och förhindra bootloop vid uppdatering. Svenska låg kvar som defaultspråk, och allt gick hur smidigt som helst. Observera att detta gör du bara om du känner dig manad. Annars väntar du in OTA, eller uppdaterar via PC-programmet som en ”vanlig” användare. Hoppas detta hjälper!

      • Martin Howe skriver:

        Toppen, verkligen utförliga instruktioner!
        Nu blir det fram med datorn, jag återkommer… (om det gått som det ska)

      • wingman666 skriver:

        Lycka till! (Kom ihåg att du gör det på eget bevåg.) Men det fungerar för det mesta klockrent. Avbryts det är det bara att köra igen. För vissa krävs flera försök. Mig funkade det direkt för.

    • wingman666 skriver:

      Enligt LG så lägger de upp IMEI-batchar, så alla har inte fått ännu, det är därför de inte gått ut officiellt. Men det kan inte vara långt bort nu. 🙂 Gott nytt år!

  2. Martin Howe skriver:

    Hej!

    Nedan följer mina reflektioner från den uppdatering som jag just utfört på min LG G3 genom att använda PC och LG Suites.

    * Innan jag påbörjade uppdateringen valde jag att utföra en backup av enheten i LG Suites. Detta tog OTROLIGT lång tid (trots att jag tagit bort alla bilder i telefonen)…
    * Uppdateringen av firmware (Lollipop) gick förhållandevis snabbt.
    * Därefter utförde jag en fabriksåterställning…
    * …för att sedan använda den backup som jag gjort. Men det gick inte att använda den för återställning pga nya säkerhetsparametrar i Lollipop! (LG informerade om detta i förväg, även om jag anser att formuleringen och informationen hade kunnat vara än mer tydlig med förslag på alternativa metoder…)

    Mitt råd blir således att alla bör göra en backup av sin enhet med hjälp av enhetens inbyggda funktion, ”LG Backup tjänst”. Därefter måste backupfilen sparas på lämplig plats, ex.vis i dator eller molnlagring. Tackvare att jag (tydligen) gjort detta tidigare kunde jag trots ovan nämnda problem återställa enheten till någorlunda funktion och utseende som tidigare…

    Förövrigt upplever jag enheten som mer responsiv efter uppdateringen. Dock hade jag gärna sett lite mer ”ögongodis”, men det kanske bara är jag som inte upptäckt alla nyheter ännu…

    Nu återstår en tid med utvärdering av Googles största förändring av Android. Därefter blir frågan om jag återgår till WindowsPhone eller ej, WP10 ser ju ut att bli riktigt bra.

    God fortsättning till er alla som läser detta forum!

Kommentera

