LG G Watch/Android Wear… en vecka senare. Tankar och tips på nya appar till klockan.

Nu har jag använt LG G Watch i över en vecka, så jag tänkte checka in och meddela hur det känns efter denna tid. Eftersom Android Wear bara är i sin barndom, och mycket funktionalitet saknas pga hur ungt operativsystemet är, så kommer det givetvis en hel del appar som bjuder på smarta lösningar där Android Wear ännu inte räcker till. Självklart får man tänka på detta, så man inte tjackar på sig en massa appar i onödan, för jag kan tänka mig att Google kommer lösa avsaknaden av några funktioner med nästa uppdatering. Men är det någon specifik funktion som kan lösa irritationsmoment så tycker jag att det kan vara värt några kronor.

Ett exempel på en sådan sak var exempelvis när ambassadörskollegan tog en dusch efter att ha motionerat järnet, med klockan på armen. Då lyckades duschstrålarna både svepa bort några notifikationer och svara på några… utan mänsklig interaktion. Då tipsade jag om att slänga på ett skärmlås, för att kunna ta en dusch utan att råka svara ”OK” på en polares rop på hjälp inför självmord, eller ett ”smiley face” när chefen undrar om det var du som råkade backa på hans hund (ger ett par worst case scenarios här). En sådan app är Lockable, som dessutom ser riktigt schysst ut: https://play.google.com/store/apps/details?id=mohammad.adib.wlock samt en gratisvariant som löser problemet på liknande sätt: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.jdd.showear

För rootade användare (telefon, ej wearklockan, finns ännu ingen SuperSU för klockan som dock går att roota) som kör Xposed Framework finns en app som kan redigera svarskorten för all SMS-hantering, vilket är bra om man skickar mycket SMS. Meddelandena redigeras på din telefon och används i klockan. Själv kör jag bara Whatsapp, och skickar knappt några SMS, men om du gör det kanske detta kan underlätta. Du hittar appen här: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bmc.wearresponses
Personligen väntar jag fortfarande på fullt stöd för Minuum, så Whatsapp och Hangouts (ej SMS) får full funktionalitet direkt från klockan (broken record, jag vet).

Två automationsappar har också letat sig till Play Store. WearTasker är Tasker för din smartklocka, och kräver givetvis Tasker på din mobil för att fungera. Läs mer om appen här: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cuberob.weartasker

Då Tasker är rätt krångligt att sätta sig in i finns ett alternativ med stöd för Android Wear för dig som inte känner att du behöver styra minsta detalj i ett beteende: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.arlosoft.macrodroid

Om du inte tycker Wear Apps Tracker, som jag skrev om i ett tidigare inlägg, känns tillräcklig för dina kontrollbehov så finns en app som tar hanteringen av klockans appar ännu längre (avinstallation, full koll på alla installerade appar, deras permissions och så vidare). Dock kostar denna sju spänn: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.wearappmanager

För dig som älskar musikkontroll via klockan om du grillar (vem gör det inte?) eller what not och vill höja eller sänka volymen på stereon som du manglar via telefonen rekommenderas denna gratisapp: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cypressworks.wearvolume

För övrigt satte jag ett fetingrekord i Flopsy Droid igår kväll (en klon på Flappy Bird, som alla verkar spelar utan att veta varför). Först spräckte jag 50-poängsgränsen, sedan hade jag en fantastisk vända och fick 163 poäng. Se bildbevis. Nu har jag förmodligen förstört nöjet för mig själv i det spelet (och för att vara ärlig så är det egentligen inte mycket nöje där från början, det är bara överjävligt svårt).

yeah!

Apropå spel har det dykt upp ett fotbollskickarspel som kostar cirka tio spänn. HandyGames ligger bakom denna 100-procentiga wearprodukt, säkerligen perfekt för dig som kräver underhållning på muggen: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hg.sps_football_wearable

Det finns även ett pusselspel som heter ”Swip3” för tolv spänn för både klocka och mobil med Leaderboards för den tävlingslystne: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.unit9.swip3wear

När det gäller batteritid och laddningsbeteende så kan jag säga att jag fortfarande inte kör med Always-ON. Jag behöver inte lägga den på laddning varje kväll, utan jag gör det för att jag inte vill sova med klockan på. Plus att jag ändå lägger telefonen på laddning. Jag måste inte, men jag gör det av ren bekvämlighet.

Jag tycker fortfarande klockan sitter bra på armen och är lagom diskret i sin spartanska design. Kanske skulle jag önska att remmen andades lite, men det är ändå inget jag stör mig speciellt mycket på. Mest behållning av klockan ur praktisk synvinkel är musikkontroll, vibration vid inkommande meddelanden, samt påminnelser om event som man skrivit in i kalendern. Klockrent! Stegräknaren är en kul grej, men har man inte en relativt yvig gångstil så registreras inte alltid stegen korrekt. När jag leder cykeln till jobbet får jag inte många steg då armen är helt stilla på styret. Beviset är att jag på en vanlig helg slår mitt inställda stegmål på 10.000 steg, men inte får till det på vardagarna trots promenad till jobbet varje dag.

Jag skulle önska högre upplösning på skärmen, och även manuell aktivering av vissa funktioner såsom musikspelaren och exempelvis Maps, och please Google, ge dem som vill ha ett tangentbord möjlighet till en sådan inmatningsmetod. Personligen tycker jag att röstkommandon är och förblir stjärt! I Sverige blir man irriterad på folk som delar sina privata samtal med hela bussen etc, så de kulturella förutsättningarna är inte de bästa för att få majoriteten att snacka med sina klockor. Just saying.

 

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i Android Wear, gaming, LG G Watch och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till LG G Watch/Android Wear… en vecka senare. Tankar och tips på nya appar till klockan.

  1. Ping: Vad tycker du om din Android Wear-klocka? | KATHING

Kommentera

