LG G Watch has arrived!

I fredags fick jag LG G Watch hemskickad till mig. Lite konfunderad letade jag efter en powerknapp. Men man startar klockan genom att lägga den på laddaren. Dra sedan hem Android Wear-appen i Google Play (på telefonen) och följ instruktionerna för att para ihop klockan med telefonen.

Nästan lika cool som en fet jävla death metalkätting

Nästan lika cool som en fet jävla death metalkätting

Se min fantastiskt vackra unboxingvideo här: http://www.youtube.com/watch?v=vZ2co8nQdZo

Vad är Android Wear?

LG G Watch tillhör första generationen av smartklockor som kör Googles operativsystem avsett för wearables (eller saker man har på sig) kallat Android Wear. Denna variant av Android är skapad för att vara i symbios med din huvudsakliga enhet, i detta fall blir det min LG G Flex. För att Android Wear ska fungera krävs att din huvudenhet kör androidversion 4.3 och uppåt. Syftet med Android Wear är att leverera kontextuell information baserat på exempelvis vart du befinner dig, som till exempel väder, fitnessdata (steg tagna per dag), samt att leverera meddelanden från din telefon i form av små kort som du kan svepa åt sidan för att stänga ner, eller rentav svara via röstmeddelande eller i form av en mängd fördefinierade svarskort. Man kan även välja att svara på meddelandet genom att öppna notifikationen i telefonen (via klockan, kräver upplåst telefon). Då klockan är vattentålig och dammtålig kan jag se den bli en bra kompanjon i en klassisk svensk snöstorm, då telefonen avsiktligt är djupt begraven under lager av tåliga kläder. Det går skitbra att styra grillmusiken utan att fippla med mobilen: http://www.youtube.com/watch?v=zq3zVaDRLd0

Specifikationer

Operativsystem: Android Wear 4.4W
Skärm: 1.65-tumsskärm (280 x 280 pixlar / 240PPI) LCD-IPS
Chipset: Qualcomm Snapdragon 400, 1,2GHz
Grafik-chipset: Adreno 305, 450MHz
RAM: 512MB LPDDR2
Lagringsutrymme: 4GB
Batteri: Fast 400mAh-batteri
Mått: 37,9 x 46,5 x 9,95 mm
Vikt: 63 gram
Övrigt: IP67 (vattentålig, och dammtålig)

Det är ganska saftiga specifikationer för en klocka med till synes så pass enkla arbetsuppgifter som det är tänkt. Samtidigt får man komma ihåg att ett kraftfullt chip blir ännu mer strömsnålt vid enkla operationer. Dessutom är Android Wear bara i sin linda, och det finns redan nu en del spel som visar vad klockans interna hårdvara klarar av. Exempel på det är Chiraks och Droidkoban: https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.flatlib.flatlib3.chiraksw
och https://play.google.com/store/apps/details?id=com.leihwelt.droidkobanwear

Inputmetoder och apptips

Då svenska som språkval inte finns till klockan måste man köra både engelska som systemspråk på både telefon och klockan för att röststyrningar ska funka som det ska. Och med svenska namn och orter vid navigation och andra röstkommandon känns det som att det skulle behövas finnas stöd för alternativ input för att vi skandinaver ska kunna utnyttja klockan fullt ut. Därför har jag testat betaversionen av tredjepartstangentbordet Minuum.

Victory, adb har hittat klockan! För att de vanliga USB-drivrutinerna ska kunna matchas med klockan måste man manuellt välja Google som tillverkare (windows), och sedan välja kategori ADB. Då går det galant.

Victory, adb har hittat klockan! För att de vanliga USB-drivrutinerna ska kunna matchas med klockan måste man manuellt välja Google som tillverkare (windows), och sedan välja kategori ADB. Då går det galant.

2014-08-30 14.12.30-1 2014-08-31 16.22.41

För att få tag i betaversionen måste man registrera sig på minuum.com och dessutom installera det på klockan manuellt via adb, som ju är standard vid googles egna produkter som exempelvis Nexus. Inget för totala nybörjare med andra ord. Det var dock inga som helst problem att följa installationsanvisningarna och jag kan nu utan problem göra textbaserade sökningar i wear browser: http://www.youtube.com/watch?v=0ro0zJcWSuo

Det finns även en betalapp som kan hantera sms med textinput i Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.michy.wearmessenger men jag skickar aldrig sms, så för min del är det inte aktuellt. Denna klarar även att svara på Hangoutsmeddelanden med textinput, men detta kräver dock att man kör Xposed framework, vilket snittsvennen knappast gör.

Wear mini launcher. Only one sweep away

Wear mini launcher. Only one sweep away

Jag rekommenderar även Wear Mini Launcher för att du ska slippa dubbeltappa och scrolla hela vägen ner varje gång du vill starta en app. Den hittar du här: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.npi.wearminilauncher

 

 

2014-08-30 14.20.02

Slå numret till din polare direkt på klockan för att slippa ta ut telefonen i ösregnet om du kör med lurar. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.guidology.android.minidialer

För att se vilka appar som installeras på klockan (istället för att de bara helt plötsligt finns där) så rekommenderar jag denna app: https://play.google.com/store/apps/details?id=it.purplepixel.wearappstracker

Mjukvaran

För att navigera sig i LG G Watch sveper man i olika riktningar. I stället för att skriva en massa om hur man gör i detalj så tycker jag i detta fall att det är lättare att visa. Enjoy: http://www.youtube.com/watch?v=oGLxRcFepSM

Omdöme efter en helgs användande

Jag är nöjd med klockan. Den är snygg (tidlös design hehe, åtminstone när skärmen är släckt hehe nr 2), rolig att hålla på med, och äter inte så mycket batteritid från telefonen som man skulle kunna tro. Den är inte klumpig och den sitter bra på handleden. Om man går ifrån mobilen kan man såklart fortfarande kolla tiden och kolla sina steg, samt spela sina offlinespel om man känner för det. Klockan kopplar smidigt och automatiskt på när du är inom rätt avstånd igen. Jag har valt att inte ha skärmen på hela tiden. Dels drar med mindre batteri när den slocknar vid inaktivitet, dels är det sjukt mycket lättare att sova med den om den inte lyser hela tiden. Det är enkelt att lägga den på laddaren och den laddar relativt fort, i paritet med din vanliga smartphone skulle jag säga (lite grovt uppskattat). Eftersom jag har pillat på den hela tiden under helgen så har jag behövt ladda den efter två dagar ungefär.

Jag har inte haft några problem med koppling mellan telefon och klocka, dock i perioder står det att det blir fel när man ska installera en app på klockan via play store i telefonen vid första installationstrycket. Trycker man bara en gång till så går det varje gång. Vet inte vad detta beror på och det är heller inget irriterande problem. Automatisk tändning av skärm när man för klockan mot synfältet fungerar också olika bra i olika ljusförhållanden. Ibland är den klockren (hehe, jag är så rolig), och ibland är den helt hopplös. Men då är det ju bara att peta på skärmen å andra sidan. När man får meddelande vibrerar klockan, och det känns oftast precis lagom för att man ska märka av det. Dock skulle jag önska att det gick att styra vibrationsgraden manuellt.

2014-08-31 16.21.40

Jag har personligen svårt att se att den nordiska marknaden i snitt känner sig bekväm i att använda röstkommandon på engelska (som dessutom sällan hör vad du säger korrekt). Dels har vi namn och adresser som inte gör sig eller kanske alltid kan kännas igen av den engelska röstavkänningen, och jag skulle vilja påstå att man vill ta det så långt man kan genom att bara använda klockan. Annars fyller den ju inte sitt syfte så fullt ut som den har potential för. Jag eftersöker stöd i alla appar för att kunna använda exempelvis Minuum för att svara på Whatsapp- Messenger och egentligen vilka meddelanden jag än vill. Det stödet borde inte ligga på apputvecklarna, utan nativt i Android Wear-koden. Svarskort i all ära, men de kan aldrig täcka alla dina behov. Det krävs såklart också att Minuum går ur beta så att vanliga användare kan installera det enkelt genom Google Play.
Jag saknar även en app eller utvecklad funktionalitet för musikspelaren, så man kan byta album från klockan utan att behöva välja ett nytt album i telefonen.

Nu är Android Wear i sin linda, och jag vet att en massa utvecklar API:er kommer att släppas i anslutning till nästa stora Android release i höst (L). Så det ska bli spännande att se hur detta utvecklas. Klart är att jag utan tvekan ser nyttan av smartklockor, speciellt då alla telefoner i dagsläget inte är vattentåliga.

Jag återkommer med fler inlägg och kommentarer om klockan när jag använt den lite mer och/eller hittat fler praktiska appar att tipsa om.

 

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i Android Wear, LG G Watch, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

