Summering av G3

Nu har jag använt LG:s nya flaggskepp sedan midsommarveckan, och har därmed kunnat bilda mig en väldigt tydlig användaruppfattning av den. Jag är övertygad om att LG G3 passar de flesta användare, oavsett om de kommer från IOS eller om de är vana vid Android sedan tidigare. Eftersom G3 ligger så pass bra i handen som den gör trots sin storlek är det egentligen bara personer med väldigt små händer som möjligen kan uppleva problem med att hantera telefonen. Personligen tycker jag telefonen är riktigt läckert designad vad gäller både form och funktion, och ni som följt bloggen ett tag vet att jag föredrar stora skärmar före små.

Jag tillhör skaran som verkligen uppskattar teknologiska framsteg vad gäller hårdvara (iofs också mjukvara). När det uppdagades att det inte skulle sitta en Snapdragon 805 i LG G3 (som ironiskt nu släpps i Korea med just nämnda processor), vart jag lite besviken eftersom det knappt är någon uppgradering att tala om jämfört med Snapdragon 800 som både sitter i LG G2 och LG G Flex. Den högupplösta skärmen imponerade i början tills jag upptäckte den överdrivna mjukvaruskärpan som ger svart text en vit aura, eller outline omkring sig. Den höga upplösningen påverkar förvisso inte prestandan speciellt mycket. Endast de mest grafikkrävande 3d-spelen har laggat för mig, som till exempel The Walking Dead Season 2 (speciellt när stora miljöer ska renderas, i skogen exempelvis). Vad som däremot blir lidande är batteritiden. När G3 väl blir varm rasar batteriet i ett högt tempo. Och G3 blir ibland varm spontant (min har dock aldrig blivit jättevarm) oavsett om du spelar ett brutalt krävande spel, eller bara slösurfar. Detta är en bugg som LG är medvetna om och det jobbas på en lösning som inom kort skickas ut via OTA. Ingen mjukvarulösning i världen kan dock jobba bort det faktum att det endast är ett 3000 mAh-batteri som sitter i luren. Krävande spel drar effektivt mer batteri pga många pixlar att flytta runt på skärmen, och jag spelar som sagt mycket. För en vanlig användare, som jag bevisligen inte är, klarar man sig utan problem en dag med batteriet. Men för gamers och power users behövs mellanladdning, och det känns inte vidare 2014, utan mer som att gå tillbaka till Optimus G som kändes mer stationär än mobil då laddaren allt som oftast behövde sitta i.

Hårt spelande drar mycket batteri

Hårt spelande drar mycket batteri

Mjukvarans nya utseende är en selling point, då gränssnittet känns fräschare än någonsin. Dock laggar min 16 GB/2 GB RAM väldigt ofta när man bläddrar omkring bland appar etc, vilket får mig att känna att mjukvaran inte är optimerad nog (De koreanska testexemplaren jag fick känna på vid lanseringen upplevde jag rappare än mitt eget exemplar, också 16 GB/2 GB RAM). Jag har jämfört med en kollegas 3 GB RAM-version, och det är inte alls samma lagg där, men ska det verkligen behövas 3 GB RAM för att få ett UI att flyta med en Snapdragon 801? Jag tycker inte det! Nu är det säkerligen inte många som köper 16 GB modellen med 2 GB RAM när det skiljer så lite i pris, men jag kan ju bara bedöma produkten jag har i min hand, inte en jag inte testat som daily driver.

Kameran är den bästa jag någonsin testat på en mobiltelefon, ingen annan kommer ens i närheten av de jag hittills testat och det är till stor del laserautofokusens förtjänst. Perfekta bilder i 98% av fallen. Minst. Dock tar jag sällan speciellt mycket bilder i vanliga fall, men under semestern har G3 varit den perfekta kompanjonen i det avseendet.

Det kanske inte förvånar någon som följt min blogg att jag nu gått tillbaka till G Flex som daily driver. Där jag med sparsamt användande och minimalt spelande på G3 ska vara glad om jag passerar 2 timmar eller precis når 3 timmar on-screen-time, klockar G Flex lätt in på 5 timmar. Personligen värderar jag batteritid över hög skärmupplösning. Inga pixlar i världen imponerar på en skärm som är avstängd pga ett slutkört batteri. Redan på pappret kan man se att batteriets storlek på G3 inte möter upp med det tillagda pixelantalet. Jag vet att vissa av mina fellow teknikrecensenter har som mål att mjölka fram fantastiska on-screen-siffror, genom att dra ned screen brightness på typ 10% etc (och kanske är det även så de som standard använder telefoner), men jag skulle aldrig använda en telefon på det sättet. Jag vill att vitt ska se vitt ut på skärmen, och jag vill golvas av de läckra kontrasterna. Det finns en anledning av att telefoner alltid presenteras med 100% screen brightness på event.

LG G3 sparsamt använd

LG G3 sparsamt använd

LG G Flex - gaming som vanligt

LG G Flex – gaming som vanligt

Är du en sådan användare att kameran är en av de viktigaste aspekterna med en mobiltelefon kan du lätt investera i en G3. I alla andra fall skulle jag fortfarande rekommendera G2, vilken är mest ”bang for the buck” man kan få just nu (om du inte diggar G Flex som mig förstås), och det finns redan rommar till G2 med G3:s mjukvaruutseende om det är det visuella som lockar.

Min slutkläm är att LG G3 är en hygglig lur som de allra flesta kan vara nöjda med, men den skulle kunnat vara så mycket mer. Jag lär återkomma om den kommande mjukvaruuppdateringen drastiskt påverkar något faktamässigt i min summering.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex, LG G3 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Summering av G3

  1. Daniel skriver:

    Hej
    Står i valet mellan en vit eller titansvart… Kan du motivera valet utefter dina egna premisser? 🙂

    • wingman666 skriver:

      Jag skulle välja svart då den har mer metall i metallplastblandningen. Den känns alltså lite mer premium i materialet om det är viktigt för dig, i övrigt är de precis lika snygga och tänker du skaffa ett circlecase kan du ju byta baksidan till vilken variant som helst. Jag föredrar att inte ha distraherande färger kring skärmytan och skulle personligen föredra den mörkare pga det. Men det är jag det. 🙂

  2. Daniel skriver:

    Wow, snabbt svar
    Ja, en vit avgränsar ju tydligare… Kan i och för sig vara snyggt. Är lite trött på alla ”mörka” telefoner man haft. Circlecase i svart till en vit telefon kan ju vara nått.. 🙂

    • Daniel skriver:

      …eller vitt case till en svart telefon 🙂

    • wingman666 skriver:

      Absolut! Det är därför jag körde rött skal till min G3. Det är bara tycke och smak. Det är därför jag var noga med att påpeka att den vita känns plastigare rent konkret.

      • Daniel skriver:

        …. Har circlecaset (det svarta) även det mer metall i blandningen?

      • wingman666 skriver:

        Jag fingerade inte så noga på just tillbehören under presentationen så jag kan inte svära på det, men det är rimligt att anta det. Guldversionen är riktigt fräsig faktiskt, och sett till telefonen så är det mer metallplastblandning i även den guldiga jämfört med den vita.

  3. Ping: G3 summering | LG-Ambassadören

  4. Ping: LG G3 recension | apetech.se

Kommentera

