McAfee och LG G3

McAfee kommer förinstallerad på LG G3 och går inte heller att avinstallera eller ta bort. Den är dock som standard inaktiv, och du som användare måste själv aktivera den genom att skapa ett konto. Som användare av G3 har du fem års gratislicens på denna för LG specialanpassade version av McAfee.

Bra eller anus? Tja, det är ju en klar nackdel att man inte kan välja att avinstallera den, och det framgår ju inte någonstans att man har en gratis femårslicens INNAN man aktiverar den, vilket såklart avskräcker några (även mig tills jag hittade denna presspublikation från just McAfee: http://newsroom.mcafee.com/press-release/lg-partners-mcafee-bring-anti-theft-feature-lg-g3) från att faktiskt aktivera den. Jag har kört den i cirka en vecka, och den dyker inte upp på några batterystats, och beter sig ärligt talat precis som om den inte fanns där, vilket är positivt i min värld. Eftersom jag är rootanvändare (ja, jag älskar att säga så) och har kört VM i Humble-Bundleinstallationer i veckan så är det lika bra att köra en skanning efter virus och malware vid installation. Bara för att vara på den säkra sidan, liksom. I vanliga fall brukar jag köra Avast, som även den har liknande funktioner och användningsområden som McAfee.

2014-07-01 15.29.23

 

Att säkerhetskopiera kontakter är en jäkligt onödig grej och det verkar som om alla tillverkare ska ha egna varianter bara för att Google har det. Jag kan backa upp kontakter och göra backup på sms och samtalsloggar med McAfee, och jag kan även göra backup av kontakter via LG PC-mjukvaran, trots att jag synkade mina kontakter direkt med Google när jag skaffade min första smartphone. Visst är det bra med alternativ, men hur många ställen behöver man gömma sin kontaktdata på egentligen?

2014-07-01 15.29.06 2014-07-01 15.29.13

När man sätter upp kontot för McAfee första gången får man välja en pinkod. Den behöver du för att kunna styra din telefon online. Jag har valt att använda genomsökning i realtid, men skippar den schemalagda genomsökningen efter att ha skannat igenom hela telefonen en gång.

Man kan välja att låsa telefonen, och med det blockera fabriksåterställningar, rootkit och USB-porten. Detta kan vara bra för de extra paranoida personerna som bevisligen finns därute, och visst kan man ibland inte vara FÖR säker.

2014-07-01 15.29.40 2014-07-01 15.29.52

Jag har hittills inte sett en nackdel med att köra McAfee bortsett från att jag en vacker dag inte kommer att ha valet att avinstallera det om jag vill återvända till Avast eller annan liknande säkerhetslösning.

Följ mig på Twitter – Where the madness never end @patrikcarlsson1

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G3 och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

