Att lira på G3/kommentarer om batteriet efter 12 dagar

Nu har jag haft LG G3 i tolv dagar, och definitivt bildat mig en uppfattning om den. Batteriet satte sig efter ungefär en vecka, efter att i början ha droppat konstant vad man än gjorde med telefonen. För enklare aktiviteter såsom surf och chattande etc så märker man att LG:s nedklockningar etc gör sitt för att kompensera för den högupplösta skärmen. Men…

…jag spelar mycket på mobilen, cirka 2 timmar per dag (om jag inte filar på ett blogginlägg), och när det kommer till grafikrendering på denna skärm och grafikdelen verkligen får jobba spelar upplösningen en stor roll i hur mycket batteri som slukas. När jag exempelvis har lirat Joe Dever’s Lone Wolf, som är delvis i högupplöst 3D-grafik märks det hur många fler pixlar det finns att skyffla. Det kan lätt rasa 15-20% under en kvarts session, vilket under omständigheterna är klart godkänt. Men jämför man med G Flex så är skillnaden uppenbar och logisk.

Jag måste säga att jag under min tid med G3 visserligen har lyckats göra den varm, men aldrig så varm att prestandan har påverkats. Jag har heller inte sett någon tillstymmelse till ryckighet när jag spelat krävande spel heller (däremot i gränssnittet laggar det ibland rejält jämfört med både G2 och G Flex, observera att jag har 16 GB-versionen med 2 GB RAM, 3 GB-versionen laggar inte på det viset – har jämfört med kollegans G3 som är retailversionen). Poängen är att om man lirar mycket måste man stödladda under dagen för att klara en hel dag och kväll. En renodlad surfperson/snackpåse/smsjunkie har inte det problemet. Vad beträffar batteriet är det som att gå tillbaks till Optimus G (med mitt användarbeteende). Jag skulle önska att det kom ett extended battery med 4000 mAh, vilket skulle behövas för att möta upp med en batteritid jag är van vid med denna upplösning på skärmen. I dagsläget får jag ut cirka 3 timmar skärmtid, när jag använder telefonen enligt mitt vanliga användarmönster, innan det är dags att ladda (vid cirka 15%). Standbytiden är precis så excellent som på tidigare LG-lurar efter att jag gett den en vecka och några fulladdningar. Jag kommer självklart att återkomma i denna fråga, då batteriet bör prestera ännu bättre inom cirka en vecka.

Jag har ju i tidigare inlägg berättat att jag frigjort mitt externa minneskort med root och fixat läs- och skrivrättigheterna. Tidigare har jag ju beklagat mig över att jag bara har 16 GB lagring… men då nästan samtliga Humble Bundle-spel jag har köpt har stöd för att flytta speldatan till det externa minneskortet är det nu fest i min telefon ur spelsynvinkel. Jag har även som tidigare nämnt valt att lagra alla fotografier, filmer och lokal musik på det externa minneskortet= snacka om att kunna vända en småtaskig situation. 😀 Vilket bara bäddar för upplägget för er som kör retailversionen med 32 GB intern lagring samt ett 64 GB minneskort! Whoa!

Följ mig på Twitter, för att du kan @patrikcarlsson1

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G3 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att lira på G3/kommentarer om batteriet efter 12 dagar

  1. Ping: Batteritid G3 (Uppdaterad) | apetech.se

Kommentera

