Mjukvaran och G3

”Simple is the new smart”– är ju ledord som man bara kan efterfölja så långt vad gäller hårdvara och fysisk design. För att verkligen skapa mervärde i form av enkla och praktiska funktioner handlar det i större omfång om hur mjukvaran och användargränssnittet ser ut och fungerar. Här har LG verkligen lyssnat på kritiken om deras tidigare fullproppade användargränssnitt. Ikoner och det grafiska gränssnittet har fått en totalrenovering. Inriktningen är mot ett plattare, mer avskalat och stilrent gränssnitt.

Långpress på en ikon och du har möjlighet att byta den

Långpress på en ikon och du har möjlighet att byta den

Smidigt att kunna byta ikoner

Smidigt att kunna byta ikoner

Lätt som S8n att flytta innehåll mot hemskärmsrutnätet

Lätt som S8n att dekorera hemskärmen med widgets, mappar och appar

Ett renare notifikationsfält

Ett renare notifikationsfält

En mapp med digitalt godis

En mapp med digitalt godis

Min stiliga hemskärm

Min stiliga hemskärm

2014-06-24 16.17.59

Välj att se inställningar som flikar

Se inställningar som flikar

Välj att se inställningarna som lista (Nexus Style)

Se inställningarna som lista (Nexus Style)

 

2014-06-24 16.18.16

2014-06-24 16.23.01

Här kan du även se en video som förklarar tankarna bakom redesignen av gränssnittet: http://www.youtube.com/watch?v=dXKuASAD_4Y

Jag gjorde en kort film om mjukvaran med hjälp av SCR Pro som genom screencapturing fångar rörligt innehåll och använder telefonens mikrofon som ljudupptag. SCR Pro klarar ännu inte att fånga innehåll med G3:s upplösning, så jag körde på en lägre variant som inte har exakt samma proportioner, men ni ser ändå hur det ser ut: http://www.youtube.com/watch?v=TyjYFBg0lHE

Dual Window in all its glory

Dual Window in all its glory

”Software diet” är ett uttryck som myntades för att beskriva att man minskat på mängden förinstallerade appar, och slagit ihop funktioner som tidigare var separata appar. Vi kan ta alarmappen som exempel, som nu ligger i klockan. Rätt tänkt i mitt tycke.

Min ambassadörkollega Joacim Apell har tittat på den fullständiga listan, som du kan läsa här: http://lgambassadoren.wordpress.com/2014/06/25/vilka-appar-foljer-med-g3-fran-start/

McAfee är en app som inte går att avinstallera, vilket jag tycker är synd. Dock ska det vara en kompetent app, som jag testkör just nu istället för Avast (jag är rootanvändare och sideloadar appar ibland, då kan det vara motiverat med en antivirusapp). LG har träffat ett avtal med McAfee, så användare av LG G3 får en specialvariant av det mobila säkerhetsprogrammet att använda gratis i 5 år. På fem år har du förmodligen hunnit byta telefon åtminstone en gång, så det är ett rimligt tidsspann. Jag kommer förmodligen återkomma med ett inlägg som bara handlar om McAfee och vad den gör i detalj.

LG:s smarta tangentbord

Något som jag alltid byter ut varje gång jag får en ny telefon är tangentbordet. Ingen tillverkare har hittills lyckas prestera något i närheten av SwiftKey… tills nu. Jag kan meddela att efter snart en vecka så kör jag fortfarande på LG:s tangentbord utan att väggarna omkring mig har blodiga märken från knogar när jag chattar och skriver inlägg. Tangentbordet hämtar det bästa från alla världar. Man får ordförslag ovanför tangentbordet precis som på SwiftKey, men istället för att behöva byta grepp, sträcka upp fingret och trycka på det, så behöver man bara svepa i riktning till det föreslagna ordet för att använda det (vänster upp eller höger upp, mellanslag väljer automatiskt ordet i mitten). Man kan svepa fram orden eller skriva på det klassiska viset.

2014-06-24 16.25.58

Ska man redigera ett ord så sveper man vänster eller höger på mellanslagstangenten för smidig redigering utan att behöva byta grepp. Man kan även ha flera språk aktiverade, som exempel hoppar jag lätt mellan svenska och engelska ordlistor och tangentbord med en enda knapptryckning. Fett! Man kan givetvis justera höjden på tangentbordet för att få knapparna lite större och längre och man kan justera det i sidled etc. Mycket smidigt! Man sätter även en nivå på hur hårt autorättelsen ska arbeta. Eftersom jag skriver med samma precision som en hjärnkirurg lägger snitt behöver jag bara mild rättelse. ;P

2014-06-24 16.24.44 2014-06-24 16.24.53 2014-06-24 16.25.32

Smart notice

Smart notice är en widget som LG skapat i syfte att påminna användaren om väder, missade samtal, automatisk uppstädning av appar man inte använt på ett tag, och så vidare. Tanken är att man ska få all nödvändig information samlad på ett ställe baserat på telefonstatus, användarbeteende och position. Jag måste dock erkänna att eftersom jag nästan aldrig pratar i telefon, alltid har tokkoll på vilka appar jag använder och inte, samt att jag störde mig oerhört på hur lång tid det tog för den att ritas om varje gång man kommer tillbaka till hemskärmen… så tog jag bort den.

Smart Bullentin (den extra hemskärmen längst till vänster, per default)

Smart Bullentin (den extra hemskärmen längst till vänster, per default)

Smart Bullentin är en extra hemskärm för den som vill ha tips om funktioner i telefonen samt genväg till LG Health som håller koll på dina motionsaktiviteter (som du såg i mjukvaruvideon jag gjorde ovan). Är du ett aktivt exemplar av mänskligheten och vill ha mer info om LG Health rekommenderar jag att du håller ögonen på denna blogg om G3 och ett aktivt liv: http://63norr.wordpress.com/ då bloggens författare Joel (eller Äventyrsmannen, som jag kallar honom) även är ett sådant exemplar.

Följ mig på Twitter för mer oändlig visdom @patrikcarlsson1

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G3 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mjukvaran och G3

  1. Ping: LG G3s mjukvara | LG-Ambassadören

  2. 63norr skriver:

    Reblogga detta på 63° nord och kommenterade:
    Med G3 stog LG ett enormt kliv vad gäller mjukvara och utseende. I inlägget ”Mjukvaran och G3” går Patrik igenom gränssnittet och de anpassningar man kan göra.

    Själv gillar jag att ikonerna är mer avskalade än tidigare cirkusliknande symboler där man blandade stilar och färger hej vilt. Det känns helt enkelt mer genomarbetat.

    Sedan flera år har jag en sorts hatkärlek till SwiftKey, men använde det medföljande tangentbordet till G3 i några dagar innan begäret efter SwiftKey tog över. Kalla mig gärna bakåtsträvare, för LG’s tangentbord innehåller många smarta funktioner som Swiftkey saknar, som t.ex svepningarna för att välja ord eller lägga till mellanslag.

  3. Ping: LG G3 – Mjukvara och användarupplevelse | LG-Ambassadören

  4. Ping: LG G3s mjukvara | apetech.se

Kommentera

