LG G3 – bygge, benchmarking, root, extern sdcardfix, snabba foton och batteri

Nu har jag lattjat med G3 över midsommarhelgen, och känner att det är dags att ge mina intryck om hur den är designad. Jag gillar verkligen hur den ligger i handen, och ytkänslan på baksidan är mycket trevligare än den högblanka plasten på G2 som visade vilken flottproducent människohuden är. Baksidan på G3 är en blandning av plast och metall, som stöter bort fingeravtryck.

Här kommer några bilder jag tog med G Flex, för att visa hur telefonen är byggd och ser ut, vilka portar och ingångar som finns och så vidare.

2014-06-22 11.42.20 2014-06-22 11.42.33

IR

IR

Högtalarhålet, 1 watt uteffekt

Högtalarhålet, 1 watt uteffekt

3,5 mm för ljud ut, microUSB för Slimport laddning, koppling till dator mm

3,5 mm för ljud ut, microUSB för Slimport laddning, koppling till dator mm

2014-06-22 11.42.48

Upptill dubbla blixtar, nedtill laserfokus. I mitten: powerknappen och volym upp+ned

Upptill dubbla blixtar, nedtill laserfokus. I mitten: powerknappen och volym upp+ned

Det löstagbara batteriet

Det löstagbara batteriet

Ovanpå SIM-kortplatsen sätter man in sitt externa minneskort.

Ovanpå SIM-kortplatsen sätter man in sitt externa minneskort.

Högtalaren nere i hörnet

Högtalaren nere i hörnet

Eftersom telefonen är så pass platt och lätt, med en schysst välvd rygg är den extremt enkel att hantera. Även med en hand, upplever jag. Jag har även smackat på ett skal som är extremt slimmat och som har en liknande känsla som baksidan på Nexus 5, så jag har extremt svårt att sluta tafsa på telefonen. Länk till skalet hittar du här: http://www.ebay.com/itm/For-LG-G3-D850-D851-LS990-VS985-Accessory-TPU-SILICONE-Soft-Case-Color-Cover/141303315852

2014-06-22 11.44.392014-06-22 11.45.06

Ett bevis på att G3 är en produkt av högsta ingenjörskonst är faktumet hur bra telefonen känns, trots att det både är löstagbar baksida med löstagbart batteri. Demonteringssajten UbreakIfix, som plockar isär telefoner i syfte att se hur svårt eller lätt det är att byta delar själv, gav G3 ett högt betyg. http://www.ubreakifix.com/blog/lg-g3-teardown/
Ju enklare det är att byta delar, desto bättre för miljön.

Storleksjämförelse: Nexus 7 (2012), G Flex, Samsung Galaxy Note 2 (Cyanogenmoddad, tro fan inget annat!), LG G3, Nokia Lumia 925.

Storleksjämförelse: Nexus 7 (2012), LG G Flex, Samsung Galaxy Note 2 (Cyanogenmoddad, tro fan inget annat!), LG G3, Nokia Lumia 925.

 

Några benchmarktester

LG G3 har ju en Snapdragon 801 i sig, en något snabbare variant än den som sitter i LG G2, och G Flex. Dock har ju G3:s skärm till skillnad från både HTC One M8 och Samsung Galaxy S5 QuadHD-upplösning, vilket i praktiken blir många fler pixlar att flytta på skärmen. Med detta i åtanke tycker jag att den klarade sig riktigt bra i testerna jag gjort. Inte alls stor skillnad mot konkurrenterna trots den avsevärt mycket högre upplösningen.

2014-06-19 17.45.53 2014-06-19 17.46.17 2014-06-19 17.46.31 2014-06-19 18.04.55 2014-06-19 18.05.12

Epic Citadel

Epic Citadel

 

Att fixa problematiken med KitKats begränsningar av det externa minneskortet

Att G3 kommer med minneskort är bra, då man lätt kan expandera lagringen för till exempel filmer, fotografier och kanske emulatorrommar. Kameraappen har behörighet att skriva och läsa från ett externt minneskort, och du kan välja att lagra all sådan media på det per default. Även musikspelaren kan läsa och skriva till ett externt minneskort, för det har LG sett till. Dock bör man veta att Google inte stödjer sådana friheter i och med KitKat (den senaste androidversionen, från 4.4.2), vilket gör det riktigt bökigt för användaren som vill flytta en fil mellan telefonen och det externa minneskortet med hjälp av en filhanterare som exempelvis Solid Explorer. Systemet tillåter det helt enkelt inte. Samma problematik finns för ägare av HTC M8, däremot verkar inte Samsungägare vara drabbade (har hört om S4 som kan flytta filer utan problem, men inte undersökt saken närmare)?

Om du som jag tycker att du ska få använda minneskortet som du själv vill behöver du roota och fixa permissionerna för detta problem. Observera att om du rootar telefonen kan garantin ryka, och du kommer inte att kunna ta emot OTA-uppdateringar. Det är dock fruktansvärt lätt att återställa en LG-telefon via PC-mjukvaran så att det inte finns några spår av en tidigare modifikation om du skulle behöva lämna in telefonen på garantiärende, och alla uppdateringar av mjukvara går att köra via LG Mobile Support Tool.

Jag använde mig av Towelroot-metoden. Det är en app som du laddar ned från www.towelroot.com och glöm inte att tillåta okända källor vid installation, stäng av eventuella antivirusappar du har på telefonen tillfälligt. Kör appen och klicka på knappen ”Make it ra1n”. Ladda sedan ned SuperSU från Play Store, reboota luren. Starta sedan SuperSU och kolla så allt är OK… du kan även dubbelkolla att allt gick som det skulle genom att köra https://play.google.com/store/apps/details?id=com.joeykrim.rootcheck

2014-06-20 19.54.13

Kör sedan denna app som ger systemet tillåtelse att läsa och skriva från det externa minneskortet: https://play.google.com/store/apps/details?id=nextapp.sdfix

starta om telefonen, sedan ska allt vara fixat.

Jag har såklart även tagit några bilder med kameran, vilket verkar vara den bästa mobilkameran jag hittills har testat, ever. Här kommer några exempel.

2014-06-20 11.22.33 2014-06-20 11.23.54 2014-06-20 14.43.57 2014-06-20 21.10.10 2014-06-21 18.04.48 2014-06-21 18.24.44

Jag kommer att göra ett noggrannare test av kameran framöver.

Batteriindikationer under helgen

Vad gäller batteritiden så märks det, framför allt när man spelar spel, att det drar extra. Jag har snittat på cirka 3,5 timmar skärmtid per kväll innan jag slängt den på laddning (vid mellan 15-30 procent kvarvarande batteri). Då har jag for the record spelat spel i minst en timme per dag också, och jag har konstant kört med 80% skärmstyrka. För mitt vardagliga användande, då jag spelar cirka två timmar per dag normalt, behöver jag mellanladda precis som på Optimus G-tiden. Cirka 18 minuters spelande av Castle of Illusion (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.disney.castleofillusion_goo&hl=sv) drar 14% batteri. Jag är dock medveten om att de flesta inte spelar lika mycket som jag gör, vilket gör att de flesta skulle klara sig utan problem med G3:s batteritid. Jag kommer självklart att följa upp detta fortlöpande under mitt testande, då batteriet inte på långa vägar är färdigkalibrerat ännu.

Följ mig på Twitter för dagliga galenskaper: @patrikcarlsson1

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G3 och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till LG G3 – bygge, benchmarking, root, extern sdcardfix, snabba foton och batteri

  1. Ping: Reflektion kolon #lgg3 | 63° nord

  2. Ping: LG G3 prestandatestad | LG-Ambassadören

  3. Michael skriver:

    Tjena, grym blogg. Fråga; Vet du om den kan Miracasta från telefonen i dess fulla upplösning till tv? Har köpt en 4K-tv så skulle vara kul att veta om telefonen kan maxa.

  4. Martin skriver:

    Tjena!
    Först av allt vill jag tacka för väldigt intressant och lärorik läsning. Jag är nämligen en WindowsPhone användare (senast Lumia 925 och 1520) som blivit erbjuden att använda LG G3. Iom att detta (troligtvis) kommer att bli min längsta period med Android och även med en LG produkt så uppskattar dina djupgående recensioner och tips på appar. Eller ja, du nämner några iaf…

    Nu är det så att jag naturligtvis har några frågor som jag önskar få besvarade.

    Mina två första frågor till dig blir följande:
    * Varför kan jag inte installera OneNote och Officer Mobile från Microsoft? Jag får/fick information om att min enhet inte är kompatibel..! (Polarens M8 fixar det)
    * Nästa fråga gäller kameran och dess inställningar. Jag saknar flera ”lägen”, exempelvis sport, natt, mfl. Dessutom vill jag kunna ändra ISO, mm. Jag kan inte hitta dessa inställningar… Har jag missat dem?
    * NFC. Hur delar jag en webbsida med denna teknik?

    Det var allt för nu, tack på förhand!

    /Martin

  5. Ping: LG G3 prestandatestad | apetech.se

Kommentera

