LG G3 – unboxing och första intryck

Dagen efter första kvällen med G3

För att få hämta ut min telefon utkämpade jag några smärre strider med mitt lokala postombud över frågeställningen om huruvida jag faktiskt var jag. Mitt efternamn är folkbokfört som K istället för C, som jag brukar använda för att över huvud taget få något som ens kan närma sig en exotisk knorr på mitt efternamn (hhhpppffffhhh… *andas*). Till slut fick jag hämta ut min sprillans nya LG G3 då personalbyte hade genomförts när jag provade en andra gång. Jag känner att det finns alldeles för få Patrik med mitt personnummer i min trapp för att postombudet ska behöva tillämpa en sådan överdådig smiskfest till paragrafrytteri. Det var bokstavligen byråkratikalas och jag visste inte om jag skulle bli arg eller blåsa upp en färgglad ballong till det nämnda kalaset vid mitt första uthämtningsförsök. Nåväl… detta inlägg handlar inte om mina mentala ärr. Det handlar om G3!

Unboxing

Efter en, i vanlig ordning, relativt ickestel unboxingvideo som du kan se här:
http://www.youtube.com/watch?v=W2grsrsWDfs

ägnade jag kvällen åt att installera apparna som mitt liv blir dysfunktionellt utan. Alla sociala appar (som Twitter, Facebook, Facebook Messenger, Whatsapp, Sidhanteraren), Floatifications, Bank-id, min bankapp, eBay, PayPal, Boat Browser, Untappd, Outlook, Dropbox, Humble Bundle-appen, och Dragon Quest 8 (som tack vare molnsave bara är att köra på med från min tidigare enhet. Mer sådant från spelutvecklare, tack!)

The Good

Mina spontana reaktioner kring luren med G Flex som tidigare telefon är följande: Den är sjukt liten (people may disagree)=lätthanterlig, den är sjukt mycket snyggare än både G2 och G Flex, den känns lätt på ett positivt sätt, den har sjukt hög upplösning (syns på ikoner och floatificationsappen som har ett standardpixelmått om man inte ändrar storleken på notifikationer), den har mycket finare mjukvaruutseende än alla tidigare LG-telefoner, kameran är (det lilla oseriösa jag testat) grym, och telefonen är fullproppad med smarta funktioner som jag kommer att använda merparten av. Här vill jag nämna tangentbordet, som trots kort tids användande seriöst skulle kunna vara det första som jag inte byter ut till förmån för SwiftKey (som jag har en viss hatkärlek till).

The Bad

Nu till det negativa. Jag har lite lätt backlight bleed i botten av skärmpanelen som man iofs bara kan se i ett helt kolsvart rum, ej i dagsljus/kontorsbelysning, så det är helt OK men bör nämnas. Batteriet droppar i en oroväckande hög hastighet. Nu är det förvisso för tidigt att uttala sig om sådant, då det tar ett par veckor för ett batteri att prestera optimalt, men tendenser kan man ändå se jämfört med G Flex (som också initialt hade lite sämre batteritid). Jag tycker också att flytet i UI:t är något mindre rappt än demoexemplaren vi fick testa på Sverigelanseringen (som också var 16 GB versioner med 2 GB RAM, som enligt mätningar presterar 8% sämre än 3 GB RAM-varianten, samtliga med Kitkat 4.4.2). Både den eventuella batteri- och flytproblematiken känns som mjukvarurelaterade problem då batteriet droppar trots avstängd skärm, så jag ska noga kolla hur det utvecklar sig med en längre tids användande. Det kommer säkerligen uppdateringar som finlirar mjukvaran senare. Varför de slängt med McAfee med telefonen, och varför det inte går att avinstallera kan jag inte förstå. LG Smartworld går i vanlig ordning att avinstallera, för vem vill ha kvar den, seriöst?

The Ugly?

20140619_122607

Bilden ovan är tagen med frontkameran, som är en klar uppryckning jämfört med tidigare telefoner jag kört.

Håll utkik på denna blogg då jag under flera veckors tid fortlöpande kommer att testa G3 ur olika perspektiv. För dig som inte vet ett smack om G3… kika här:

http://www.lg-g3.se/press

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G3 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

