”Sverigelanseringen av LG G3” eller ”mina snabba intryck av det nya flaggskeppet”

Igår inledde jag mitt äventyr på Västerås Centralstation med siktet inställt på sverigelanseringen av LG G3 i Stockholm.

Både teknikpress och ambassadörer från Sverige, Norge, Finland och Danmark var influgna för eventet som inleddes med en lättare lunch av asiatiskt slag och en presentation liknande streamen som sändes globalt för en vecka sedan ifrån bland annat London.

CAM00041

Det som i mina ögon är mest uppseendeväckande förutom QuadHD-skärmen (som såg riktigt imponerande ut) är även designen både ur hård- och mjukvarusynvinkel, och kameraförbättringarna som LG gjort.

Utbytbart batteri för mAhjunkies

Utbytbart batteri för mAhjunkies

På plats jämförde jag skärmen på G3, både med G Flex och G2. Och jo, man ser skillnaden. Den är inte jättedramatisk jämfört med G2 (som jag dessutom upplevde drar mer åt kallare färgåtergivning), men visst ser man skillnad. Skärpan är enorm.

CAM00047 CAM00048 CAM00049

Metallicbaksidan på telefonerna ger verkligen en överlägsen känsla i handen jämfört med min hederliga G Flex och mina kollegors G2:or. Jag tror inte att många kommer att kunna avgöra om det är ren metall eller inte i blindtester. Den vita varianten är den enda av de tre som kändes något plastig, så är det viktigt med metallickänsla rekommenderar jag den svarta eller guldvarianten. Alla varianter var dock ruskigt snygga i mitt tycke.

Äventyrsmannen Joel med G3 vs G2. Snyggingarna på telefonpanelen är betalda fotomodeller.

Äventyrsmannen Joel med G3 vs G2. Snyggingarna på telefonpanelen är betalda fotomodeller.

G3 vs G2

G3 vs G2

G3 vs G2

G3 vs G2

Vi jämförde också G3:s 1-wattshögtalare med en HTC One M8, och det skiljde inte mycket i output och klarhet, fastän M8 hade lite mer bas och dessutom stereohögtalare. En stor uppryckning även där med andra ord, då HTC erkänt har de bästa externa högtalarna på marknaden.

På mjukvarufronten har det förenklats och tonats ned till platta simplifierade ikoner med mildare färgtoner och scheman som färgkodats beroende på vilken app man använder. Flera appar har slagits samman funktionsbaserat och det är enkelt att avinstallera nästan vad man vill (ska kika närmare på detta när jag får ett eget testexemplar). Självklart kommer G3 med knock code, och en remote wipefunktion för att skydda användarens data om man på något sätt blivit av med sin telefon. Det har också kommit en funktion för att dölja filer på telefonen, även när den är inkopplad till en dator. Ett nytt smartare tangentbord som ska förenkla ditt skrivande på flera sätt är också en grej som jag verkligen kommer sätta tänderna i sedan. Jag har alltid kört SwiftKey, då det varit överlägset alla standardtangentbord jag hittills testat, så om det nya tangentbordet är bättre blir ingen gladare än jag (och alla andra som skaffar luren såklart, men det är ett uttryck, OK!?). Mer om alla dessa funktioner när jag fått mitt testexemplar.

Det som är nytt med kameran förutom den vidareutvecklade bildstabiliseringen (OIS+) är laserfokus, som gör att man kan ta bilder blixtsnabbt. G3 har också dubbla blixtar. Vi testade kameran snabbt i sämre ljusförhållanden (toaletten) och kom fram till att kameran avsevärt förbättrats jämfört med G2. En annan kul funktion är att när man använder den främre kameran och håller upp handen så kommer en grön box fram. Om man då knyter näven räknar en timer ned och du får då tid att göra dig snygg innan kameran knäpper av en selfie. Även den främre kameran har förbättrats via flera linser.

CAM00035

På plats fanns även en mängd officiella mobilskal, som är en vidareutveckling av QuickWindow och dess funktioner. Man kommer åt musikspelare, kamera etc via det smidiga gränssnittet. Vissa av skalen stödjer dessutom Qi-laddning, dvs trådlös laddning. Vi som var på lanseringen fick med oss en goodiebag från eventet med LG:s nya Bluetoothlurar, som jag ska testa och skriva om framöver.

Vi svenska ambassadörer drog sedan en sväng på stan och sänkte några maltbrygder innan det var dags att gå ut och äta på ett trevlig italienskt ställe tillsammans med LG:s folk på ambassadörsprogrammet och mobilavdelningen, samt resterande nordiska ambassadörer. Där hade vi också tillgång till några testexemplar som vi lekte med under kvällen. Som vanligt går tiden alltid för fort när man har roligt, och vips så var det dags för mig att springa till tåget… som jag såklart missade, och mina benhinnor hatar mig verkligen idag efter mitt fruktlösa löpande, men jag hoppade på ett senare tåg.

CAM00046

Då G3 släpps sista veckan i denna månad (juni) så kommer jag snart att börja blogga ingående om telefonen. Förhoppningsvis får jag den några dagar innan den släpps i butik. Det rekommenderade cirkapriset ligger på cirka 6000 kronor.

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G3, Ljud och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”Sverigelanseringen av LG G3” eller ”mina snabba intryck av det nya flaggskeppet”

  1. 63norr skriver:

    Reblogga detta på 63° nord och kommenterade:
    Patriks version av gårdagens presentation!

  2. Ping: Sverigelanseringen utav LG G3: En lunch- och middagsdejt del 2, mjukvaran | LG-Ambassadören

  3. Ping: Snabba intryck av LG G3 | LG-Ambassadören

Kommentera

