Minirecension av LG Soundbar (LG LAP340N)

LGSoundbar

Nu var det ett par veckor sedan jag gled hem från Netonnet med mojängen som är till för att berika mina öron vid samtidig visuell exponens av interaktiv fiktiv storytelling medelst rörliga bilder (en pryl som ger bättre ljud vid tevetittande).

 

Korta snabba fakta:

120 Watt uteffekt
Endast 35 mm tunn
4.1-simulering
Dubbla bashögtalare
Bluetooth
Passar TV 32 till 55 tum

Varför köpte jag den?

Såhär ligger landet. I replokalen har jag grejer som kan flytta väggar med hjälp av ljudoutput. Bärande vägg eller ej. Jag menar det, på riktigt. Och då jag spenderar större tiden av mitt musiklyssnande via promenader till och från jobbet har det inte känts motiverat att lägga några större summor på en fetingbrakare till stereoanläggning. Lägg till variabeln att jag bor i en hyresrätt där man inte kan fläska på utan att grannarnas hundar ylar loss så att man nästan känner sig som Micheal Douglas i Falling Down, så är det inte riktigt en bra idé.

Den tar ingen plats, faktum är att man ställer teven på den, och den passar till teveapparater upp till 55”, vilket är maxgränsen. Tur i oturen så har jag inte större teve än så. Min teve är också en LG, men den ska funka till alla teveapparater som stöder output via en optisk kabel (som ingår i förpackningen). Har man värre teveapparater från LG med stöd för Wireless Sound Sync behöver man inte ens en kabel.

CAM00133

http://www.youtube.com/watch?v=54G1_hR-iTI

Ljudmässigt kan den såklart inte tävla med ett riktigt hemmabiosystem, men vill man ha en smidig lösning, utan en massa kablar och inte tänkt att vräka på så väggar skakar är detta ett bra val. Den har relativt rik bas med tanke på hur liten och platt den är, och när vi kollade på Game of Thrones här om dagen trodde vi att en granne spelade basig musik. Vi pausade och upptäckte att det var ett bakgrundsmuller i serien vi kollade på. Väntar du dig fantastiskt surroundljud via 4.1 simuleringen blir du säkerligen också besviken. Den har dock inget problem att fylla rummet med ljud, och det är ett rejält lyft för mig som är van att använda de obefintliga små högtalarna som sitter på teven. Man kan också koppla upp sig till den med telefonen via Bluetooth och spela upp musik därifrån, vilket funkar mycket bra.

Summa summarum: Den är smidig, tar ingen plats, kräver inte en massa kablar (ström + optisk enbart), låter mycket för att vara så liten och platt. Kort sagt så gör den vad den ska för en person som måste ta hänsyn till grannar. Den är nog inget för den som älskar att vräka på så tavlor skakar och kräver maximal surround. Något minus för att fjärrkontrollern inte är så responsiv som jag önskat, samt att det sitter ett platt tevespelsbatteri i den istället för AAA eller liknande.

LGfjärr

För en mer ingående recension på engelska hänvisar jag den nyfikne hit: http://www.trustedreviews.com/lg-soundplate-lap340_Surround-Sound-System_review

 

 

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i Ljud och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

