You haz da gaming equipment

Som de flesta av mina andra ambassadörskollegor påpekat, liksom jag själv, är G Flex en telefon för dem som främst använder den som underhållningsmaskin för multimedia. Den har mycket bra ljud genom lurar, den lägre upplösningen jämfört med andra nuvarande flaggskepp (720p) ger färre pixlar att skyffla och ökar därmed prestandan och batteritiden. Skärmens storlek och böjning ger en mer immersiv upplevelse och som liknar den man får på en surfplatta. Detta bör man utnyttja, tycker jag. Och det kan man göra på olika sätt.

Jag har skrivit en del om nostalgi när det gäller G Flex eftersom den är perfekt att spela min barndoms PC-spel på. Jag tänkte skriva lite om att spela just hederliga PC-spel på G Flex.

Lands of Lore (ScummVM)

2014-03-26 06.30.23

Det första spelet jag köpte till familjens numera antika 586:a var Westwood’s Lands of Lore – The Throne of Chaos. En Dungeon Crawler som är en blandning av en klassisk saga och ett dungeon crawling RPG. Kan tänka mig att skaparen av Questlord i Google Play har spelat det en hel del (tillsammans med spel som Eye of the Beholder, som var något före min tid och därför inte har något nostalgiskt värde för mig personligen). Nostalgi eller ej, det är fortfarande ett damn solitt spel som kängar merparten av det ytliga krafs som gemene man kallar ”innehållet i Google Play’s spelavdelning”. Och med rätt inställningar är det som om spelet är anpassat för touchscreen!

”Okej, du har övertygat mig, hur tusan gör jag, O nördige Androidorakel af Ye Olden G Flex emulation gaming?”

Först behöver du installera ScummVM, som är ”moderappen”: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.scummvm.scummvm&hl=sv

Denna app innehåller ingen speldata, och du måste ladda hem rätt plug-ins för att ha stöd att spela de spel du önskar spela. I fallet Lands of Lore är det Kyra-pluggen som gäller: https://play.google.com/store/apps/details?id=org.scummvm.scummvm.plugin.kyra&hl=sv

2014-03-26-06-26-35

Du behöver inte göra annat än att bara installera den så sköter huvudapplikationen resten.

Nu behöver du spelets originalfiler. Antingen har du som mig originalfilerna, och lägger in dessa någonstans på din androidenhet, eller så köper du dessa för en spottstyver ($6) här: http://www.gog.com/game/lands_of_lore_1_2

2014-03-26 06.31.21

Jag lade spelfilerna i ScummVM-mappen som skapas automatiskt när du startar upp den första gången.

2014-03-26 06.25.14

Väl inne i ScummVM:s ”moderapp” måste du lägga till spelet i ScummVM:s spelmotor. Det kan vara lite knixigt att dubbelklicka sig fram i mapphierarkin, då du måste välja rätt undermapp beroende på vilken version du väljer (floppy eller cd-versionen, OBS! Spelet måste vara uppackat, zipfiler funkar ej). Har du cd-versionen, som jag har måste du välja språk också, vilket ScummVM känner av och du får göra ett aktivt val. Jag kan tänkta mig att det blir samma scenario om du köper spelet från gog.com.

Screenshot_2014-03-26-08-12-18

När spelet är tillagt är det egentligen bara att börja spela genom att trycka ”Start”. Men eftersom det är drygt som fan att hålla på att först dra musen till rätt knapp och sedan trycka på skärmen för att emulera musen behövs ytterligare inställningar göras INNAN du startar spelet.

För att Lands of Lore ska bete sig som ett rent touchbaserat spel går du in under ”Options”, klickar på MIDI-fliken, och kryssar i ”Mixed AdLib/MIDI mode”, väljer OK.

2014-03-26-06-29-26

Stäng appen på ”Quit” och starta upp den igen.

Nu kommer muspekaren att automatiskt flytta sig och klicka precis på skärmen där du trycker, vilket gör att det blir ”touchoptimerat”. OBS! För att använda items på dina karaktärer i spelet när du använder sig av detta läge behöver du trycka och hålla in på karaktärsporträttet och sedan med ett till finger trycka igen. Inte helt perfekt, men det funkar (detta emulerar vänsterklick, eller vad det nu blir på musen). Resten av spelet, såsom magiknappen, attackknappen och all navigation, samt hantering av ditt inventory är som vilket touchspel som helst, bara att toucha på.

Okej vad kan jag mer spela för PC-spel (Dosbox Turbo)?

Med Dosbox Turbo kan du spela spel som är lite mer krävande än point and klick spel som ScummVM egentligen är till för.

2014-03-26 06.34.26

Du kan spela Blood, alla Doomspel, Fallout etc. Precis som med ScummVM måste du själv lägga till spelfilerna. Det finns dock gränser för vad en emulerad miljö klarar.

Saxat från XDA-tråden som handlar om Dosbox:

Android to PC hardware conversion:
Quad Core Snapdragon 800 (2.26 Ghz – Nexus 5) ~ Pentium 75 – 90
Quad Core Samsung Exynos (1.6 Ghz – Samsung Galaxy Note II) ~ Pentium 75 – 90
Quad Core Nvidia Tegra3 CPU (1.5Ghz) ~ Pentium 60-75Mhz
Dual Core Nvidia Tegra2 CPU (1Ghz) ~ 486@66-80Mhz
Dual Core A9/Exynos Processor (Samsung Galaxy II @ 1.2Ghz) ~ 486@75-90Mhz
Dual Core Qualcomm Snapdragon S3 (MSM8260 1.5Ghz) ~ 486@50Mhz
Single Core Generic Cortex A8 (1Ghz) ~ 486@33-40Mhz ”

Här kan man tydligt se att en Dosboxemulation på en Nexus 5, alltså samma chipset som i LG G Flex och LG G2,  är motsvarande en Pentium 75-90.

Läs mer i denna tråd: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2410203

 

Androidappar med optimerade spelmotorer (Google Play)

2014-03-26 06.46.21

Vill du spela spel som Quake etc med högre upplösning etc rekommenderar jag Belokos app, som är en inofficiell port av Quakes spelmotor, vilket naturligtvis är mycket effektivare än en emulerad miljö: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beloko.quaketouch&hl=sv
2014-03-26 06.31.47

Du kan även lira Quake 2 och Hexen 2 om du äger spelfilerna: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.beloko.hexen2touch&hl=sv

2014-03-26 06.48.03

Med en Bluetooth-gamepad eller ett bluetooth-tangentbord och en Slimport-adapter sätter bara din fantasi gränserna, då majoriteterna av dessa nämnda appar stöder ommappning av knappar.

Mycket nöje och tumvärk!

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex, gaming och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

