Summering av LG G Flex

När G Flex först presenterades bad jag till alla mina gudar (utvald namedropping: Bacchus, Francesco Pauli, och bryggmästaren på Epic Brewing Company i Nya Zeeland) att den även skulle lanseras i norden, vilket då kändes föga sannolikt. Redan då insåg jag att med denna skärm, det stora batteriet och 720p skulle innebära den ultimata gamingluren. Med andra ord har jag längtat efter den. Nu har jag använt LG G Flex i tre veckor. Av mina tidigare poster att döma kan ni säkerligen utläsa att jag är väldigt nöjd med telefonen. Den passar helt enkelt mitt användarbeteende perfekt. Är du motionär som vill ha din telefon fastspänd på armen? Använder du telefonen primärt för att ringa? Då kanske du tycker G Flex är för osmidig. Men för oss som använder en smartphone som ett mediecenter, eller en enklare dator är G Flex outstanding. Så pass vass att jag inte kommer att gå tillbaka till G2. Visst, G Flex är inte 100% perfekt, men i de områden som jag bedömer viktiga sticker den ut mer än andra enheter idag.

Jag hoppas verkligen att LG kommer att fortsätta med G Flex-serien. Att gå till en mindre skärm i framtiden kommer nog att bli ganska dramatiskt för min del. Jag har gjort det förr. När jag gick från Samsung Galaxy Note 2 till Optimus G. Då var det kraften under huven som gjorde steget motiverat, då jag som sagt spelar mycket, och Optimus G hade 32 GB internt. Noten bara ynka 16 GB. Ambassadörsexemplaret av G2 var också bara 16 GB, vilket såklart gjort att jag kunnat fylla upp G Flex med innehåll och göra den till min på ett helt annat sätt än G2. Förvisso har G2 i handeln 32 GB, men det hjälper ju inte mig.

Skärmen på G Flex är både är dess styrka och svaghet. Om man är extremt känslig får man ta det onda med det goda. För några kan den rentav vara en dealbreaker. Dels finns det de som kommer att tycka att den är för stor. Dels finns det dem som kommer klaga på att det är 720p när standarden på dagens flaggskepp pekar åt 1080p och ännu högre. På det avståndet man använder telefonen tycker jag att man snabbt vänjer sig. Visst är skärmen något luddigare sida vid sida med G2, men man använder ju bara en enhet i taget i alla fall.

På plussidan ligger även designen. Det är en riktigt snygg lur i min mening. Bortsett från coatingen på baksidan så både ser och känns G Flex premium i handen.

Storleken i kombination med kurvan och det saftiga batteriet gör G Flex till en vinnare. Aldrig har spel i det portabla formatet känts så engagerande. Allt som kräver skärm blir mer engagerande. Till och med att betala räkningar.

G Flex är genomgående rapp, har en batteritid som gör att man klarar sig utan att behöva mellanladda, och jag har ju tidigare nämnt Flex-temat i mjukvaran som är det fräschaste LG klämt ut sig på länge och alla de göttigaste funktionerna som G2 hade finns även här. Jag har ännu inte bytt launcher på telefonen, vilket säger mycket eftersom jag inte hittills haft en telefon som jag inte bytt på inom loppet av två veckor. Att slänga in en custom rom på denna lur känns inte heller motiverat, dels finns det inga vettiga just nu. G2 var den första telefonen som jag INTE slängt in en custom rom på alls. Detta blir den andra… ever.

Apropå mjukvaran, så sätter pinkod som skärmlås stopp för en hel del funktioner i onödan. Lockswing wallpaper fungerar inte som avsett med pinkod, vilket det inte borde finnas några logiska hinder för. Visserligen förändras utseendet mellan dag och natt, men att gunga gör ingen skillnad med pinkodslås. Att komma till QTheater via dubbeltummesvep funkar inte heller när man har pinkod, vilket borde kunna lösas med att QTheater-appen scannar fram all media och låter användaren starta filmer och titta på bilder i read-only-läge. Klickar man dela, eller YouTube ska man såklart vara tvungen att låsa upp enheten, men att starta en film tycker jag är harmlöst. Man får bara se till att filmen per default spelas upp i en säkrad miljö om skärmlåset är på. Det är konstigt att bara för att man tänker lite mer på sin användarsäkerhet så blir man snuvad på det visuella och andra funktioner. Man borde också få möjlighet att redigera apparna som föreslås i splitscreen-funktionen, samt spara och ladda presets i densamma. Plus i kanten att G Flex har stöd för att streama och spela upp Divx-formatet direkt i stock. Man måste bara registrera enheten först sedan funkar det som en dans. Vill även se KitKat till denna telefon.

Det självläkande bakstycket var en kul bonus, men jag förstår att folk tycker att det är lite av en gimmick, speciellt då coatingen på baksidan i min mening inte är speciellt snygg till att börja med. Den drar till sig damm och fingeravtryck mer än någon annan baksida jag haft, och den ser ”regnbågsoljig” ut trots att den är ren när belysningen träffar den. Trots detta är det givetvis bra att en telefon håller sig repfri så långt det bara går, och nästa steg vore även damm- och vattentålighet.

Jag skulle personligen mer än något vilja se LG ta denna teknologi som de har lanserat i och med G Flex, förfina den ytterligare så att ghostingen åtgärdas och crankar upp upplösningen och släpper dels en uppföljare till G Flex, samt parallellrelease av en 13” tablet med kurva med 64 GB lagring, som kan ställas upp utan tillbehör. Det vore outstanding och en instabuy för egen del (som säkerligen skulle nå folket som tycker att phablets är för stora för daglig användning).

Jag skulle verkligen vilja se hur försäljningen går med G Flex, då det höga priset troligen avskräcker folk, i kombination med att en kurvad telefon är något helt nytt. Det ligger ju i människans natur att frukta det nya och det som sticker ut. Men främst bör man se på den som det proof of concept den är: En unik telefon som visar att det fortfarande finns innovation bortom det som blivit en standard i telefonbranschen. LG vågade satsa och trots att G Flex inte är 100% perfekt, just på grund av att poled-skärmtekniken är i sin barndom, är det en enhet som slår de flesta andra på fingrarna. Jag hoppas och tror att kurvat är framtiden, och känner mig priviligierad att ha fått testa den. Hur det än går är det en lur som kommer gå till historien. Man måste verkligen prova för att förstå skillnaden.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

