LG G Flex som telefon

Samtalskvalitet och hantering vid samtal

På denna punkt är jag medveten om att jag INTE är som de flesta mobilanvändare. Jag pratar i stort sett aldrig i telefon. Det är därför svårt för mig att göra en kvalitativ bedömning av samtalskvaliteten JÄMFÖRT med andra telefonmodeller. Jag lärde mig i alla fall snabbt att inte ha på maxvolym utan headset då det blir skaller i högtalaren så att ljudet får en rätt irriterande distorsion. Sänker man bara volymen något snäpp försvinner det problemet. Jag upplever att ljudet är bra, men inte fantastiskt klart, och G Flex böjning gör inte någon omedelbar märkbar inverkan rent ljudmässigt vad jag har märkt jämfört med någon annan telefon jag tidigare haft.

Faktum är att det man eventuellt vinner i storlek vad gäller naturlig placering mellan öra och mun i ljudstyrka och ergonomi vägs ned av faktumet att det inte är speciellt skönt att hålla en lur av denna grandiosa bredd mot örat med enhandsfattning en längre tid. Det blir helt enkelt lite jobbigt för handen. Till G Flex fördel är att den är väldigt lätt för sin storlek.

Eftersom jag sällan ringer, utan använder telefonen till allt annat där skärmen och den fysiska storleken bara blir ett plus, spelar detta ingen som helst roll för mig personligen. Ska DU använda telefonen mestadels till att ringa rekommenderar jag att du går in och känner på telefonen i butik.

Datahastighet

Jag upplever telefonen minst lika rapp som G2, både vad gäller nedladdning och surfande. Med mitt SIM-kort från 3 med abonnemanget 3Surf Max fick jag i ett snabbtest med Bredbandskollen 48,075 Mbit/s ner och cirka 10 Mbit/s upp vilket man mer än väl klarar sig på i nära nog alla situationer. Jag har i dagsläget inte gjort samma test på mitt WIFI hemma, men även där tankar jag ner spel på flera gig i rask takt. Oftast är det servrarna och inte telefonen som sätter käppar i hjulen för downloadfrenesin.

Screenshot_2014-03-04-09-29-26

Jag upplever att mottagningen på G Flex är i ungefärlig paritet med G2, kanske något lite sämre. Jag har 4G större delen av tiden. Min ambassadörkollegor som också testar G Flex har haft det lite si och så och jag får uppfattningen att även de upplever att G Flex har något sämre mottagning än G2. På platser där jag med G2 brukar ha full fräs har G Flex någon pinne mindre. Jag vet inte om det är tillfälligheter. Det är hur som helst inget som på något vis har begränsat mig i användningen, vad jag än gjort med telefonen.

Bluetooth

Bluetooth fungerar även på G Flex helt klanderfritt. Jag har för vana att mangla Death Metal från lokal lagring när jag dukar av eller lagar mat via min Sony Bluetoothhögtalare. G Flex kopplar upp sig automatiskt som sig bör var gång det idkas hushållsarbete. Hade givetvis inte förväntat mig något annat.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

