En titt på LG G Flex kamera

När man har telefonen på skärmlås och håller in volym ned-knappen på baksidan kommer man direkt till kamerainterfacet. Precis som på G2. Det är bra om man vill knäppa av en bild snabbt. Vill du sedan se hur den blev måste du låsa upp telefonen.

En ny funktion som finns på G Flex är ansiktsigenkänningsindikatorn (min översättning av Face Detection Indicator). När man tar en selfie, eller ett självporträtt som byäldste skulle säga, lyser powerknappen gult medan det fokuseras. När FDI känner av ansiktet och har fixat skärpan blir knappen grön. Då är det bara att knäppa av! Funkar klockrent.

En selfie på mitt skäggiga anlete

En selfie på mitt skäggiga anlete

Man kan även sätta en timer, och då blinkar knappen blått, en gång för första och andra sekunden. På sista sekunden blinkar lampan intensivare. På så vis kan modellen man plåtar förbereda sig lite extra och få en naturlig indikation på när kameran knäpper bilden.

Eftersom en bild säger mer än tusen ord lär ju en film med en framerate som denna länk nedan säga så mycket att jag knappt behöver skriva något mer egentligen. Sammanfattat kan man säga att om man vet hur kamerainterfacet ser ut på LG G2 så vet man hur kamerainterfacet ser ut på LG G Flex. Skillnaden är att man på G Flex kan filma i UHD, d.v.s. så pass fetmånga pixlar som 3840×2160. Inte alls illa *insert gammalt skepparskrockande här som ljudeffekt*!

Här kommer en film jag slängde ihop medan jag lagade kvällsmat. http://www.youtube.com/watch?v=PRNwqtLLRL0

Jag har även gjort en extremt nördig testfilm i UHD (som är en dramaturgisk katastrof på alla plan, men den ”påkostade storyn” är inte syftet här), som på YouTube av någon anledning inte alls vart UHD. Man ser dock ändå att det är en trevlig skärpa i filmen, och liksom på G2 så är filmkameran riktigt vass. Apropå filmklippet; Det är så dålig att det nästan funkar, i min mening. Jag kunde inte komma på vad tusan jag skulle filma, så det blev något helt annat. Roligare än att filma en cykelbana i alla fall… eller kanske inte? Hämta skämskudden och klicka på länken: http://www.youtube.com/watch?v=r6rB-Z8Gb6w

Jag har även tagit några jämförande bilder mellan LG G2 (som har OIS) och LG G Flex (som inte har det). Bägge har 13 MP i den bakre kameran, som är den enda jag testar nu. Alla bilder är tagna i samma lägen på bägge telefonerna, som givetvis trots detta kan vara olika lyckade beroende på framför allt mig som tog bilderna. Precis som tidigare bör tilläggas att jag inte på något vis anser mig vara en fotograf, och mitt nyttjande av just kamerafunktionerna i en mobil är försvinnande litet. Jag tar några bilder på min fru och mina barn, samt alla öl jag registrerar i UnTappd… det är på den nivån… för er referens.

G Flex

G Flex

G2

G2

G Flex

G Flex

G2

G2

G Flex

G Flex

G2

G2

G Flex (HDR)

G Flex (HDR)

G2 (HDR)

G2 (HDR)

G Flex

G Flex

G2

G2

G Flex utan blixt

G Flex utan blixt

G2 utan blixt

G2 utan blixt

G Flex med blixt

G Flex med blixt

G2 med blixt

G2 med blixt

G Flex

G Flex

G2

G2

G Flex

G Flex

G2

G2

En observation är att G Flex faktiskt klarade mörka motiv bättre än G2, som de gråa och själadödande utomhusbilderna. Dessa återges närmare naturlig ”färg” än G2 mäktade med. Dock bör det tilläggas att hade jag gjort detta test i bra dagsljus (läs: på en klar dag, vilket yr inte lovar på flera veckor just nu) eller på sommaren skulle bildernas kvalitet avsevärt förbättras. Kolla för referens in mitt test av kameran på min G2-blogg: http://lgg2.wordpress.com/2013/10/08/week-of-the-paparazzi/ På den tiden hade vi fint väder. 😉 Generellt är G Flex bilder kallare och G2:s varmare i färgtonen.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex, LG G2 och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

