En vecka med LG G Flex

Nu har jag använt LG G Flex i en vecka. Så jag tänkte snabbsummera mina tankar i detta inlägg.

Batteritid

LG G Flex har ett böjbart batteri på 3500 mAh. Med en skärm med en upplösning på 720p hade jag självklart även innan jag testat den räknat ut att den borde ha en bra batteritid. Förvisso med eventuella biverkningar av den nya skärmtekniken som kunde komma att kosta batteritid.

Överlag är jag imponerad av batteritiden som jag tycker är jämförbar (eller bättre) än den på G2. Jag har kört med skärmen på 70% skärmstyrka de första sex dagarna och höjde igår upp den till 90%. Jag brukar ladda telefonen när jag lägger mig, men de gånger jag haft cirka 60% kvar har jag struntat i att ladda den. Generellt kommer jag minst över fem timmars skärmtid hur hårt jag än använder den, och då lägger jag den på laddning tidigare än jag egentligen behöver. Jag spelar mycket på den (minst två timmar om dagen) och läser mycket nyheter. Då skärmen är av OLED-typ drar vita bakgrunder mycket mer batteri än svarta (då svart betyder att pixlarna är avstängda och därmed inte suger batteri). Det sitter ingen G-RAM funktion i G Flex, vilket G2 har. G-RAM innebär att om inget händer på skärmen så uppdateras den inte 60 gånger per sekund som standarden bjuder. Läser du mycket nyheter på webben drar då G2 knappt något batteri alls. Man kan inte låta blir att fundera hur otrolig batteritiden skulle kunna bli (ytterligare) på G Flex med en sådan funktion implementerad.

2014-02-18-20-55-35 2014-02-18-20-56-10 2014-02-19-21-59-43 2014-02-20 22.22.17 2014-02-20 22.22.29 2014-02-23 15.28.35 2014-02-23 15.28.45 2014-02-24 22.04.22 2014-02-24-22-05-56

Kolla gärna in GSM-arenas batteritest om du vill få en mer övergripande bild över batteriet: http://blog.gsmarena.com/lg-g-flex-battery-life-test/

G Flex och perception av andra telefoner

När jag plockar upp min gamla Samsung Galaxy Note 2 för att uppdatera Cyanogenmod-nightlies lite då och då upplever jag skärmen märkligt platt, nästan på gränsen till utåtbuktande jämfört med G Flex. Tittar jag på G2 får jag inte riktigt samma känsla. Slutsatsen jag drar är att det finns en naturlig fördel att kurva enheter över fem tum. Man vänjer sig snabbt vid dess fördelar och framför allt känslan i handen och hur trevlig den är att använda.

Skärmens barnsjukdomar… en vecka senare

Så… stör jag mig mer på sandtexturen och screenghostingen efter en vecka? Nej. Faktum är att sedan jag höjde skärmstyrkan till 90% så tänker man ännu mindre på det. Jag har dock lyckats hitta en död pixel, men den får man också leta efter ibland. Mina äldre kollegor kan inte se den över huvud taget, och tror därmed att jag driver med dem. För att en skärm av G Flex typ ska räknas som defekt och bytas ut krävs fyra döda pixlar enligt LG:s pixelpolicy, som följer en ISO-standard som är framtagen av branschen.

Vad väntar i kommande inlägg?

Ni kan vänta er ett kameratest och en YouTube-film om mjukvaran framöver.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

