Vad är det som är nytt med LG G Flex hårdvarumässigt?

Disclaimer: Detta blogginlägg innehåller inga bilder. Du kan därför komma att behöva använda din egen fantasi, alternativt klicka på YouTube-länkarna direkt om koncentrationen börjar tryta. Inga djur skadades vid framställningen av detta blogginlägg (om man inte räknar in kycklingtacofärsen som jag åt i anslutning till detta).

Skärmen

Skärmen har jag ju redan skrivit om i ett tidigare inlägg, eftersom det är en så stor del av hur man uppfattar G Flex så förtjänar den minst sagt ett helt eget inlägg och eftersom det är den första masstillverkade plastbaserade OLED-skärmen på en smartphone… ever.

Batteriet

En förutsättning för att överhuvudtaget kunna göra G Flex flexibel är ju att batteriet också går att böja utan att skada. LG Chem står bakom uppfinnandet av detta batteri, som ligger på 3500 mAh, alltså 500 mAh mer än den batterikraftiga LG G2. I Reviewer’s Guide till G Flex står det att det inte fanns en möjlighet att ha ett batteri som användaren kan byta ut, det köper jag rakt av.

Eftersom jag inte är engelsk fackkemist är det svårt för mig att på ett enkelt sätt kunna översätta vad som faktiskt står om batteriet i guiden. Men LG Chem har registrerat tekniken som SRS (Safety Reinforcing Separator), vilket innebär en nanokeramisk hinna kring batteriet för att öka uthålligheten och minska påverkan av externa temperaturer som kyla etc. och det ventilerar bra genom sitt porösa polyolefinmaterial. Faktum är att ju mer jag gräver efter en enkel förklaring med hjälp av wikipedias definition

” A polyolefin is any of a class of polymers produced from a simple olefin

klickade mig vidare på olefiner, och fastnade återigen. Det är en kemisk beståndsdel helt enkelt. Det är kanske inte så konstigt att jag inte kan förklara bättre, då min personliga kemihöjdpunkt var när vi gjorde ammoniumklorid i skolan (pulvret som täcker det eminenta godiset som i folkmun kallas ”Djungelvrål”). Låt oss bara konstatera att det funkar precis som avsett, eftersom jag hittills inte upplevt några konstigheter med vare sig batteritemperatursanomalier (kolla, jag kan fancy words i alla fall), eller att batterinivån droppar.

Självläkande bakstycke

En annan banbrytande innovation som återfinns på LG G Flex, är att bakstycket kan självläka från smärre repor. Eller åtminstone hinnan/färgen som täcker bakstycket. Förenklat kan man säga att materialet själv fyller i eventuella repor.

LG har gjort flera tester på detta, och du kan själv kolla in denna video, som givetvis är utförd i optimal testmiljö, temperatur etc. Tanken är inte heller att du ska nöjesknivskära din telefon heller, det är mer ett extra skydd för att hålla den ny och fräsch längre.

http://www.youtube.com/watch?v=wQC4c0k5MmI

Jag har själv testat, och det fungerar såvida du inte manglar dig igenom hela hinnan, och det beror självklart på hur det görs.

Den är faktiskt flexibel

Det gör lite ont i mig att titta på detta videoklipp, och det är absolut inte såhär man använder en mobiltelefon, om man inte har något allvarligt fel i huvudet, alldeles för mycket pengar (det går bra att donera till mig i sådana fall), eller som snubben i denna video – helt enkelt testar rent fysiskt hur långt man kan gå innan den pajar totalt: http://www.youtube.com/watch?v=QMziBORUGy8

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex, Nyheter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

