Kort om mjukvarufunktioner och appar på LG G Flex

Bloatware

Jag har ju lyckligtvis en olåst, helt operatörsobrandad version av G Flex. Alla har inte den turen. Bor man i USA ska man ju vara glad att inte skärmen är täckt av en operatörslogga. Nu raljerar jag visserligen lite… men inte så mycket som vi svenskar kan tro. Jag skulle tro att 3 är värst vad gäller branding av lurar i Sverige (är trekund sedan många år sedan, det har dock inget med brandingen att göra givetvis, utan att de har bäst datapriser vad jag vet). Trots detta är det givetvis intressant att veta vad telefonen innehåller och vad som gå att ta bort. Lyckligtvis är det samma scenario med LG G Flex som med G2. Det FINNS en översättningsapp, det finns tilllägg som Den Lille Prinsen, LG Smartworld, LG Backup, Safety Care. Men allt går att avinstallera utan root, out of the box, bara sådär! Stor eloge till LG för det. Det är bara Life Square som, precis som på LG G2, inte går att avinstallera. Det kan jag leva med.

UI och några utvalda funktioner

Dags att berätta vad jag tycker om mjukvaran som G Flex kör. För det första, Flex-temat är det fräschaste LG har gjort på länge. Det är förvisso en extra baktanke med ett mörkare UI (user interface), och det är ju faktumet att OLED-paneler drar mindre batteri då svart helt enkelt är avstängda pixlar. Oavsett så gillar jag utseendet. Jag har inte ens bytit ikoner, men eftersom det finns stöd för det är det en enkel åtgärd om man inte skulle gilla utseendet på dessa.

2014-02-18 19.45.15

Mapputseendet var en av orsakerna att jag på G2 valde att gå över till Nova Launcher efter ett tag, men på G Flex har även dessa snyggats till.

2014-02-18 19.45.32 2014-02-18 19.45.48

Gillar du att pilla som jag så finns det inställningar för att tweaka det mesta, från övergånganimationer till you-name-it. Jag har även ändrat mjukvaruknapparna så att notifikationsmenyn droppar ned längst vid knapptryck för att förenkla mindre enhandsoperationer, precis som man kan på G2. I vissa appar finns nu stöd för att dölja mjukvaruknapparna (vilket är något LG lagt till eftersom G Flex nu bara ligger på android 4.2.2, men den funktionen finns i Kitkat per automatik (android 4.4)).

Splitscreenfunktionen är trevlig. Håller du in tillbakaknappen kommer du till en skärm med föreslagna appar att dela fönster emellan. Vad det är för kriterier för att en app ska hamna där vet jag inte i skrivande stund, om det handlar om att den känner av vilka appar som har fullscreen apier eller liknande, men man får ett gäng appar att välja mellan. Jag skulle önska att man själv kunde redigera dessa. Den kommer även ihåg senaste appar du ”splitscreenade” för din bekvämlighet. Man kan således ta anteckningar från en webbsida, möjligheterna är många.

2014-02-18 19.36.47 2014-02-18 19.37.05

2014-02-18 19.37.14 2014-02-18 19.39.55

Precis som på LG G2 har man QuickRemote-appen så jag kunde lätt styra min LG-TV inom några sekunder.

Saknar nästan den gamla hederliga avstavningen från LG G2, som sedan fixades... favoritk-anal.

Saknar nästan den gamla hederliga avstavningen från LG G2, som sedan fixades… favoritk-anal.

Man kommer (precis som på G2) till (google now eller) QuickMemo om du trycker och sveper upp på hemknappen för smidiga skärmdumpar eller skärmanteckningar.

2014-02-18-19-44-31

LG Safety Care låter dig skicka automatiska nödmeddelanden eller kanske spåra en ”out of control teen” med hjälp av positionering och andra automatiserade beteenden (precis som på G2). Viss språklig förbättring finns att göra i denna app. Typ ”varsel om min position”, ”varsel om inaktiv telefon”, ”varsel om lämnat område” etc.

2014-02-18-19-54-46 2014-02-18-19-55-30 2014-02-18-19-55-40 2014-02-18-19-55-58 2014-02-18-19-56-13

Voice Mate låter dig göra röstbaserade kommandon, dock inte på svenska (precis som på G2). Det finns FM-radio, men det hjälper ju inte mig som lyssnar på brutal death metal. Är du själv en radiokonsument är det bara att koppla in headsetet och köra.

2014-02-18-19-57-29 2014-02-18-19-58-18

Uppgiftsappen låter din skapa påminnelser för saker du annars kanske skulle glömma. Själv använder jag tredjepartsappen Business Calendar till detta ändamål.

2014-02-19 19.39.44 2014-02-19 19.40.35

Slide Aside är också en funktion som introducerades med G2, vilket innebär att om du sveper med tre fingrar åt sidan (vänster) på skärmen så lagras appen (upp till tre stycken) i minnet, vilket betydligt minskar risken att den dräps om den ligger som bakgrundsprocess. För att ta fram den igen sveper du med tre fingrar åt andra sidan (höger).

QSlideapparna finns kvar sedan G2, vilket innebär att du kan lägga flera fönster på varandra och styra deras transparens. Personligen är det inget jag använder, men det är bra att det finns möjlighet.

KnockOn finns såklart också här (awesome!) då G Flex precis som G2 kör med bakre knappar för maximerad skärmyta och minimala bezels. Tycker precisionen för detta har ökat med G Flex, även om det fungerade nästintill felfritt på G2 med. Dock har jag funnit med G Flex att jag gärna startar den på powerknappen bak då den sticker ut på ett bättre sätt än på G2, utan att för den skull göra att den ligger knasigt på rygg (Optimus G:s utstickande kameralins, någon?). KnockOn är mer om den ligger på bordet än om jag har den i handen, men du kanske kommer använda den annorlunda.

Appdrawern är sig lik från G2, och du kan sortera baserat på flera parametrar, vilket är både praktiskt och bra. Även notifikationsfältet ser ut som på G2, med ganska mycket på ett ställe. Men man kan vinna lite andrum genom att avaktivera utvalda delar, som QSlide. Sliders för telefonvolym och skärmstyrka går dessvärre inte att få bort ifrån fältet, det kräver root och Xposed Framework.

Screenshot_2014-02-20-10-58-00

Musikspelaren ser ut liknande den i G2, och gör vad den ska utan konstigheter. Man kan sortera materialet enligt flera olika parametrar och det finns även en koppling till molnlagrat innehåll. Vid låst skärm dyker den upp som en widget när musik spelas, vilket är praktiskt då ett enda tryck på headsetet pausar eller startar musiken.

Screenshot_2014-02-20-11-11-57

Det finns också en app som kallas QuickTheater där man kan komma åt foton, filmklipp och YouTube snabbt.

2014-01-29 14.27.57

Jag kommer i framtiden att göra några kortfilmer på UI:t, men jag har inte haft något tillfälle (eller tystnad omkring mig) att göra detta hittills.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

