Första kvällen med G Flex

Då har tiden kommit att skriva lite om G Flex, LGs nya smartphone som siktar mot framtiden vad gäller att bryta konventioner som platta skärmar, återupprättar ergonomiska ideal och dessutom har ett självläkande bakstycke. För att kunna åstadkomma en telefon som faktiskt är flexibel har man tagit fram en P-oledpanel, som är baserad på plast. Eftersom tekniken är i sin linda är upplösningen med dagens flaggskepp endast 720p på en sextumsskärm, men låt dig inte avskräckas såvida du inte tänker använda enheten som Google Glass. På normalt användaravstånd är 720p tillräckligt, även om vissa appars ikoner inte riktigt håller för detta.

Framsidan

Framsidan

Bananashape, curvy

Bananashape, curvy

LGs Officiella Vest case på baksidan. Showing just enough skin.

LGs Officiella Vest case på baksidan. Showing just enough skin.

Jag svamlar på, men eftersom detta är min blogg och inte din är det helt okej. För att återgå till den röda tråden – jag packade lite hastigt upp G Flex igår. Jag är inte direkt någon storfan av unboxingvideor, men det kan vara bra som konsument att få veta vad som ingår i förpackningen, så håll till godo: (Disclaimer: Bananen ingår ej i köpet, såvida du inte har en specialdeal med din återförsäljare) http://www.youtube.com/watch?v=0c2UJk3QDLY

När jag bootade upp telefonen spelades en sellingpoints-/informationsfilm upp automatiskt och jag fick inte logga in på mitt Google-konto. Telefonen skickades alltså till mig inställd i retail-mode. Efter en fabriksåterställning såg allt ut som det brukar för den vanliga användaren, och jag fick logga in på Google-kontot etc.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag verkligen diggar stora skärmar. Jag körde hårt med Samsung Galaxy Note 2 när den kom, den används fortfarande för att stilla min dotters Minecraftberoende, dock kör den Cyanogenmod på mjukvarufronten, vilket förbättrade den avsevärt. Pennan har förmodligen vuxit fast i sitt skrymsle då jag aldrig riktigt kom igång att använda den, och således är det verkligen ingenting jag saknar på G Flex.

G Flex ligger bra i handen, och kurvaturen och telefonens tunnhet gör att den är både skön och lätt att använda.

Jag använde kvällen till att göra i ordning telefonen så som jag vill ha den för att kunna lämna LG G2 hemma. För kommande screenrecordingvideo till YouTube så passade jag även på att roota den med denna metod: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2618232 vilket gick smärtfritt. Som vanligt är nyckeln till att lyckas att verkligen se till att drivrutinerna är installerade. Efter jag rootat fick jag en mjukvaruuppdatering som jag körde, med root intakt efteråt.

SuperSu in all its glory

SuperSu in all its glory

De två benchmarkapparna jag testade

De två benchmarkapparna jag testade

Till ett som vanligt gripande avsnitt av Haven, baserat på Stephen Kings ”The Colorado Kid”, körde jag ett fåtal benchmarktest. Egentligen är det mest för att se att allt ligger på den nivå som det ska, då chipsetet inte är något nytt på marknaden. Samma Snapdragon 800 sitter i min LG G2, och flera av andra tillverkares flaggskepp. Dock påverkar ju både androidversion och även skärmen i vissa test, så då kan det ändå kännas motiverat att köra det. Då G Flex kör 4.2.2 kan detta såklart ha negativ inverkan jämfört med enheter kör nyare versioner av android. Här är i alla fall vad testerna visade – att det sitter hårdvara av bästa sort i G Flex. (Edit: Kan tilläggas att jag fick ett relativt lågt resultat, efter att ha använt telefonen hela kvällen. Mina ambassadörkollegor fick bättre resultat än jag, och vid ett extratest fick jag över 32000 i Antutu X-testet. Dock går jag inte så mycket på benchmarks då jag rankar användarupplevelsen högre än syntetiska tester) Kika tillbaka för mer info om G Flex i kommande blogginlägg.

2014-02-17 20.38.11 2014-02-17 20.43.37

2014-02-17 20.45.13 2014-02-17 20.49.09

2014-02-17 20.47.57

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

