Sverigelansering av LG G Flex

Igår var jag på sverigelanseringen av LGs nya smartphone G Flex, den första telefonen som kan flexa utan att ta skada, och som dessutom har en coating på baksidan som är självläkande från ytliga repor. Jag hann både klämma och känna på den, samt flappa igenom nästan samtliga menyer. Den spontana känslan jag fick är ”VILL HA”! Vilket också kommer besannas någon gång nästa vecka, då jag får mitt testexemplar som ambassadör. Datum för släpp är satt till 14 februari. Och specsen: 2 GB RAM, 32 GB lagringsutrymme, Snapdragon 800, 720 p POLEDskärm, samt ett flexibelt 3500 mAh batteri.

2014-01-29 14.24.37

2014-01-29 14.19.432014-01-29 14.20.00

LG G Flex ligger bra i handen (mina händer är medelstora), har en skön kurvatur som gör att den känns rolig att använda. Sedd rakt framifrån som ni kan se på bilderna så upplever jag avrundningen inte så extrem, definitivt inte så extrem som på promotionbilderna man har sett överallt. Jag tycker att man får en annan känsla när man scrollar, och för dem som vill hantera enheten med en hand kan man ställa in mjukvaruknapparna med en genväg till att fälla ned notifikationsfältet, precis som man blivit bortskämd med på G2:an. Dock är detta en phablet, så tvåhandsfattning är vad den är avsedd för. Trots detta kan man anpassa flera inställningar för att så långt som möjligt förenkla användningen av G Flex.

2014-01-29 14.34.17 2014-01-29 14.35.03 2014-01-29 14.21.02

Men det är främst i landskapsläge som kurvaturen briljerar. Skärmen liksom fångar synfältet. Jag kollade på preloadfilmen som är tänkt att demonstrera den sex tum stora Poled-skärmen (Plastic Oled) och dess kontraster. Som kritiker tidigare påpekat har den nya skärmtekniken en viss svårighet att återge rena färger, som exempelvis den grå färgen på notifikationsfältet. Den blir helt enkelt lite spräcklig. Men i film och spel och varierande färgtoner är det inget man märker av. Förhoppningsvis är det något som kommer åtgärdas i framtida versioner av denna pionjärenhet. Kontrasterna är skarpa som vi vant oss när det gäller Oled-skärmar, med riktigt djup svärta.

2014-01-29 14.32.01 2014-01-29 14.17.47 2014-01-29 14.17.39

LG UX flyter på bra, och mycket känns igen från G2, förutom att man här har valt svart som basfärg på menyer istället för G2:s vita. Kanske för att man vill distingera dessa från varandra. Liksom G2 sitter alla knappar på baksidan för att minimera bezel och verkligen inte göra enheten större än den behöver vara sett till skärmytan. Rekommenderat pris för denna best är satt till 6999 kronor. Mycket pengar kanske vissa tycker. Ja, men samtidigt är det en helt ny teknologi, och någon måste betala för det innan den är etablerad och lätt att masstillverka. LG vågade satsa, och det applåderar jag. Kurvaturen sägs ge bättre samtalskvalitet och skönare hantering vid samtal. Det har jag inte kunnat testa då den var simlös vid snabbtestandet.

2014-01-29 14.26.49

2014-01-29 14.14.21 2014-01-29 14.13.13

Jag testade även att göra en repa med nageln på baksidan, och den var borta efter cirka trettio sekunder. Jag testade inte flexandet trots att det går. Flexibiliteten är mer en säkerhetsåtgärd som ska ge mobilen bättre motståndskraft mot olyckor än att det faktiskt är tänkt att man ska hålla på att flexa den hela tiden. Normalt användande rekommenderas trots allt.

Jag kommer att kika närmare på denna enhet när jag får ett eget exemplar att leka med. Håll till godo med dessa bilder och filmen jag spelade in så länge.

Hands-on: http://www.youtube.com/watch?v=rJyDpnpyyII

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i G Flex, Nyheter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

