Summering av min tid med Nexus 5

Det har varit trevligt att testa den senaste telefonen av Googles vision av hur android ska upplevas här och nu. Det är en rapp enhet (utan microlagg) som ligger bra i handen, den gummerade baksidan är underbar, och moddningsmöjligheterna i och med att den är lättupplåst och snabbt får de senaste uppdateringarna av vanilla android kan inte underskattas. Vissa personer kommer att skaffa telefonen enbart på grund av dessa egenskaper och ta bristerna i ren idealism med rebellisk anda mot eFuses, låsta bootloaders och långsamma eller uteblivna uppdateringar. Och jag kan givetvis förstå dem.

Med det sagt så tycker jag visuellt inte att version 4.4 har tillfört något revolutionerande. Nyheterna ligger snarare under huven, och dessa funktioner är inte förbehållen den rena androidversionen, utan andra tillverkare kommer också att få del av dessa framöver. Snarare känner jag som så att medan Nexus 5 är spännande just på grund av att det faktiskt är Googles egen vision av hur android ska vara, och att det är en referenstelefon för utvecklare, så kan jag sakna extrafunktioner som andra tillverkare lägger in. Inget snack om saken att det är rent och fint, men det räcker liksom inte för att jag ska bli upphetsad längre. Bara en sådan simpel sak som att man fortfarande inte kan kollapsa listan med recent apps, som man har kunnat i Cyanogenmods version av android, och samtliga andra tillverkares skins i evigheter (som det känns) irriterar mig, och jag drar slutsatsen att de flesta andra tillverkare börjar komma ikapp Google (och kanske gått om) i funktion och nytta.

Den enda krasch jag har upplevt under min tid med Nexus 5.

Den enda krasch jag har upplevt under min tid med Nexus 5.

Batteritiden är helt klart akilleshälen och är ett av huvudskälen till att jag inte kommer att använda denna telefon som huvudtelefon (jag går tillbaka till G2, och det är ett uppköp). Om jag spelar som jag brukade göra på G2 på Nexus 5 är batteriet tömt innan min kväll är slut, och medan man kan få ut fyra till fem timmars skärmtid om man medvetet använder telefonen sparsamt så är det aldrig så jag velat använda den. Jag gillar att spela. Därför behöver jag batteri. Punkt.

Batteriet uppför sig som förväntat med sina milliamperetimmar, men det tycker inte jag är tillräckligt idag. Med större skärmar och många pixlar att skyffla behövs det kräm. Att mellanladda telefonen under dagen var något jag ogillade med alla telefoner jag haft innan G2. Dessutom gillar jag tilläggsfunktionerna i G2, som knockON och fjärrkontrollfunktionen, GRAM etc. Hade jag inte gjort det hade det redan suttit Cyanogenmod på min G2:a. Den rena Google-upplevelsen får jag fortfarande med min Nexus 7 (2012) surfplatta som rockade KitKat flera veckor innan jag fick hem Nexus 5. En lätt- till mellantung användare som inte spelar speciellt mycket på mobilen kan säkerligen få ut mer än nog av detta batteri, och jag är medveten om att inte alla använder mobilen på samma sätt som jag själv.

Priset i Sverige på Nexus 5 talar också emot att den kommer att bli en försäljningssuccé. Man får en bättre telefon rent specifikationsmässigt för nära nog samma penning (G2 om jag måste vara övertydlig), som du dessutom kan lägga in annan mjukvara på om du gillar att trixa med luren. Men det är svårare att pula in ett större batteri i Nexus 5:an, eller trycka in en bättre kamera, eller göra skärmen större genom att flytta knapparna till baksidan manuellt. 16 GB är dessutom väl lite på en modern telefon, och 32 GB-versionen säljs såvitt jag vet bara genom en officiell Google-butik, som Sverige inte har ännu (om man inte kör gråimport från importörer som exempelvis Bazula). Skillnad i pris beror på att Google subventionerar telefonerna i andra länder. Är du androidpurist ska du givetvis skaffa Nexus 5, men om du vill ha mer för pengarna och trevliga extrafunktioner ska du nog titta efter någon annan av de nuvarande toppmodellerna.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G2, Nexus 5 och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Summering av min tid med Nexus 5

  1. dedmau5 skriver:

    en rättning; Man kan köpa 32gb från http://www.bazula.se (t.ex) och få full svensk funktionalitet. Jag tror att de hämtar från england… inte säker dock. Jag fick min stormtroopermodell ganska snabbt. 32gig och fullt fungerande LTE etc. 🙂
    Personligen använder jag nog mobilen något annorlunda jämfört med vad du gör; jag spelar inte fullt lika mycket, så mitt batteri är provocerande bra, faktiskt. 😀 detta trots att jag läser och surfar väldigt mycket.

    • wingman666 skriver:

      Hej och tack för att du läser bloggen!
      Jag visste faktiskt detta, men det handlar ju om gråimport då, något som jag kände behövdes förtydligas i texten.
      Ja, alltså om jag inte hade lirat så mycket som jag gör så hade N5 absolut räckt till. 🙂

  2. liselotte skriver:

    hej fick idag hem min lexus 5 undrar vad för slags simkort behövs

Kommentera

