Blandat på agendan (Nexus 5)

Samtalskvalitet

Jag har inget speciellt att anmärka på samtalskvaliteten. Min motpart hörs tydligt och det finns inga störningar i ljudet. Jag kan inte heller påstå att jag använder en smartphone för att ringa med primärt, så jag har inga speciella krav på samtalskvaliteten. Att ringa med en telefon som är en dator gör ringfunktionen till en parentes för mig på prioskalan. Då är datan viktigare.

Data

Jag tankar appar i hög hastighet och jag upplever Nexus 5 minst lika rapp som LG G2. Med två pinnar på 4G-mottagning med mitt 3Surf Max fick jag 20,730 Mbit/s och i sändning 9,734 Mbit/s med Bredbandskollen. Det är resultat som gör att jag inte förhindras i mitt dagliga användande om jag känner för att dra ner en eller flera tunga appar. Smooth sailing!

Musik i lurar

Jag har manglat Fleshgod Apocalypse’s platta Agony lokalt via Google Play Music hela veckan på väg till och från jobbet och jag tycker att ljudkvaliteten är bra. Jag använder samma Quadbeat 2-lurar som jag körde med LG G2. Precis som på LG G2 upplever jag att man får höja volymen rätt rejält innan man kommer upp i en tillfredsställande ljudvägg för mina death metalhärdade trumhinnor.
Jag förde över plattan via Bluetooth mellan telefonerna då jag inte orkade koppla in den i datorn för en sådan enkel sak. Således fungerar även Bluetooth som sig bör, och jag förväntade mig inget annat.

Offline är kung när vi alla trängs i ett skyddsrum pga den stundande zombieapokakypsen.

Offline är kung när vi alla trängs i ett skyddsrum pga en stundande zombieapokalyps.

Mjukvaran

Om man inte räknar Googles förinstallerade appar som bloatware finns inget sådant att tala om. De kommer dock som en del av rommen och man kan inte avinstallera dem. Som exempel kan man i exempelfallet YouTube bara avinstallera de senaste uppdateringarna, men inte mer än så. Inte för att jag vill avinstallera den, men fler val för konsumenterna är alltid bra. Man kan inte avinstallera appar från skrivbordet, utan det får man göra via appdrawern eller gå in i inställningar/appar.

Långpress på en tom yta på hemskärmen tar dig hit

Långpress på en tom yta på hemskärmen tar dig hit

Finfina wallpapers

Finfina wallpapers

En massa widgets... nu får du scrolla ihjäl dig om du har mycket installerat.

En massa widgets… nu får du scrolla ihjäl dig om du har mycket installerat.

Som jag nämnde i kortfilmen i en tidigare post kommer man inte åt widgetarna via appdrawern längre, utan man långtrycker på en tom hemskärmsplats för att komma åt dessa. Det är en bra val, eftersom det är där jag förväntar mig hitta dem. Där kan man även byta bakgrund på hemskärmen och hantera inställningarna. Jag gillar verkligen antalet wallpapers, som samtliga är snygga och stilrena trots alla färger. På LG G2 fanns i mitt tycke för få.

Min nuvarande hemskärm. Battery Widget Reborn, Chronus, resten är ren GEL.

Min nuvarande hemskärm. Battery Widget Reborn, Chronus, resten är ren GEL.

Generellt är GEL, som launchern kallas (Google Experience Launcher) stilren och trevlig, även om ikonerna kan upplevas som lite väl stora, men det löser man genom att slänga dem i mappar om man tycker sådant är trevlig (det gör jag). Designmässigt är mjukvaran trevligt ren, och har man kört Nexus tidigare känner man igen sig och vet vart man hittar allt utan problem. Jag tror heller inte att en person som aldrig testat en Nexus-enhet skulle ha svårt att navigera sig omkring i systemet, men det är förstås rena spekulationer från min sida. Det jag kan sakna är faktiskt den vita bakgrunden som LG G2 har i systemet. Svart känns inte så fräscht längre. Åtminstone ett val att få byta tema skulle göra en stor skillnad. Och valet att ändra plats på mjukvaruknapparna. Som på LG G2.

Android 4.4 flyter på riktigt bra, och jag har inte stött på en enda bugg ännu. Ingen app har heller kraschat trots att jag har hoppat mellan både Art och Dalvik. Jag ser med spänning fram emot vilket resultatet blir i snabbhet när G2 får den senaste androidversionen.

Telefonens design

nexus

Jag gillar verkligen den gummerade baksidan, som gör att telefonen ligger perfekt i handen. Dessutom är formen på telefonen riktigt bra också. Faktum är att den är lättare att använda med en hand än vad G2 är. Den är också väldigt lätt, och även rätt tunn. Att kameralinsen sticker ut lite på baksidan sägs enligt en ambassadörkollega vara för att man ska kunna använda magnetiska tilläggslinser. De fysiska knapparna känns gedigna och telefonen är genomgående riktigt snygg. LG kan det där med mobildesign.

Om wingman666

Följ mig på G+ https://plus.google.com/+PatrikKarlssonMobileScience eller Twitter @patrikcarlsson1 för att aldrig missa en bloggpost!
Det här inlägget postades i LG G2, Nexus 5 och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Blandat på agendan (Nexus 5)

  1. martin skriver:

    finns det någon root som gör att hörlursljudet blir högre?

Kommentera

