Kameran och Kitkats utseende

Dags för ett litet kameratest

Eftersom många undrar hur kameran presterar på Nexus 5 tänkte jag jämföra motiv med LG G2. Att bilderna blir mindre är ju en självklarhet, men hur står det till med skillnad i färgåtergivning etc?

Nu är det ju dessvärre kolsvart i Sverige pga årstiden och hur jag arbetar, så ännu har jag inga klockrena dagsljusbilder, men det får gå ändå eftersom det sällan är bilder i solljus som är problemet för någon smartphonekamera. Jag har exempel på gryningsbilder och inomhusbilder i olika belysning, med och utan blixt. Jag har använt standardläget vid fotografering med båda telefonerna.

G2

G2

N5

N5

G2

G2

N5

N5

G2

G2

N5

N5

På gryningsbilderna var det ingen telefon som fångade den orangea eldigheten som man kunde uppleva irl, men G2 kom närmast. Nexus 5 fick in blånyanser som inte ens fanns i motivet.

G2

G2

N5

N5

G2

G2

N5

N5

Man kommer åt kamerans inställningar genom att långtrycka på skärmen
Man kommer åt kamerans inställningar genom att långtrycka på skärmen

Jag testade att göra ett par fotosfärer, men fick inte till det något bra alls. LG G2:s VR Panorama fungerar bättre i min åsikt. Inte för att jag fick till en hundraprocentigt perfekt bild helt utan synliga skarvar där heller, men det vart många fler kraftiga på fotosfärerna. Kanske var jag för ostadig, trots att jag tyckte att jag följde punkterna nästintill perfekt?

Summa summarum fungerar Nexus 5 bättre i mörker. Den är snabbare och fångar upp flera nyanser, medan G2:s bilder blir mörkare överlag men återger färgerna mycket bättre. Nexus 5 drar mycket åt grönt och blir generellt kallare. Jag upplever även att blixten slår hårdare på Nexus 5. För daglig användning skulle jag utan problem kunna använda båda, och anser därmed inte att kameran är en dealbreaker för att INTE köpa en Nexus 5 då jag personligen inte plåtar så mycket. Jag föredrar fortfarande LG G2 såhär långt i testandet, vilket inte kommer som en överraskning.

En kortfilm om den visuella aspekten av KitKat

https://www.youtube.com/watch?v=rd7wxBXaGuQ&

Filmen gjordes med SCR Pro och tyvärr ligger den i landskapsläge, men det är ju nyttigt att ändra ställning regelbundet framför datorn. Den är dessutom inte speciellt lång, så ni behöver inte skicka mig några kiropraktorräkningar. ;)

Det här inlägget postades i LG G2, Nexus 5. Bokmärk permalänken.

Kommentera

